Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Sędziowie i ławnicy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej

7) przedstawia strukturę właściwego ze względu na własne miejsce zamieszkania sądu rejonowego, okręgowego i apelacyjnego (na podstawie aktualnego informatora prawniczego); wykazuje specyfikę i dwuinstancyjność sądownictwa wojskowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia pozycję prawną sędziów w Polsce;

  • przedstawia zasady powoływania sędziów;

  • wskazuje zasady funkcjonowania sędziów w Polsce;

  • charakteryzuje rolę ławników w procesie sądowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda wykładu;

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • praca ze schematem.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie roli, jaką pełni wymiar sprawiedliwości w Polsce.

2. Podanie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

1. Wskazanie przez nauczyciela podstaw prawnych funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w RP.

2. Omówienie zasad powoływania sędziów w RP – praca z e‑materiałem, zespół klasowy ustala, jak powoływani są sędziowie.

3. Praca w grupach – uczniowie wyszukują w podręczniku lub internecie informacje na temat zasad funkcjonowania sędziów w RP. Każda z grup przedstawia wyniki swoich poszukiwań w postaci elementów notatki zapisywanych na tablicy przez wybranego w tym celu ucznia.

4. Burza mózgów – kim są ławnicy i jaka jest ich rola w polskich sądach? Zadaniem uczniów jest wskazanie roli ławników, sposobu ich wyboru oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej ławników.

5. Analiza schematu – kto może zostać ławnikiem.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie wiadomości z lekcji, wskazanie różnic między togą ławniczą i sędziowską.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Pozycja ustrojowa sędziego, pod. red. R. Piotrowskiego, LEX 2015.

Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, isap.sejm.gov.pl.

Prawo o ustroju sądów powszechnych, sip.lex.pl.

Anna Malinowska, Po co w sądzie ławnicy? Bo sędziowie nie znają życia zwykłych ludzi, 27.09.2019 r., katowice.wyborcza.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany do wykonania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy.