Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie okręgu o wektor
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej;
2) znajduje punkty wspólne dwóch okręgów;
3) zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość, dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania wykonuje zarówno analitycznie jak i geometrycznie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
posługuje się pojęciem wektora
oblicza współrzędne wektora
zna definicję przesunięcia o wektor
podaje związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor
podaje równanie obrazu okręgu w przesunięciu o wektor
planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia równania okręgu będącego obrazem okręgu o danym równaniu
potrafi określić wzajemne położenie dwóch okręgów
stosuje warunki na styczność okręgu z prostą i styczność dwóch okręgów
kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami
kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda odwróconej klasy
pokaz multimedialny
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
projektor multimedialny
e–podręcznik
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
aaa
Faza wstępna:
Uczniowie podają związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.
Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie na forum klasy podają metodę wyznaczenia równania obrazu okręgu po przesunięciu o wektor.
Uczniowie oglądają animację i omawiają go wraz z nauczycielem, następne samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Uczniowie formułują wnioski do zapamiętania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie wektoraPojęcie wektora
Współrzędna wektora na osi liczbowejWspółrzędna wektora na osi liczbowej
PrzykładyPrzykłady
Wzajemne położenie dwóch okręgówWzajemne położenie dwóch okręgów
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może poprosić uczniów aby zapoznali się, przed lekcją, z animacją, umożliwi to wystąpienie na lekcji w roli ekspertów.