Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przesunięcie okręgu o wektor

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;

3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+x-b2=r2.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej;

2) znajduje punkty wspólne dwóch okręgów;

3) zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość, dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania wykonuje zarówno analitycznie jak i geometrycznie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • posługuje się pojęciem wektora

  • oblicza współrzędne wektora

  • zna definicję przesunięcia o wektor

  • podaje związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor

  • podaje równanie obrazu okręgu w przesunięciu o wektor

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia równania okręgu będącego obrazem okręgu o danym równaniu

  • potrafi określić wzajemne położenie dwóch okręgów

  • stosuje warunki na styczność okręgu z prostą i styczność dwóch okręgów

  • kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami

  • kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda odwróconej klasy

  • pokaz multimedialny

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • projektor multimedialny

  • e–podręcznik

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

aaa

Faza wstępna:

  1. Uczniowie podają związki między współrzędnymi punktu i jego obrazu w przesunięciu o wektor.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.

  2. Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  4. Uczniowie na forum klasy podają metodę wyznaczenia równania obrazu okręgu po przesunięciu o wektor.

  5. Uczniowie oglądają animację i omawiają go wraz z nauczycielem, następne samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.

  6. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  7. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Uczniowie formułują wnioski do zapamiętania.

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może poprosić uczniów aby zapoznali się, przed lekcją, z animacją, umożliwi to wystąpienie na lekcji w roli ekspertów.