Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równanie okręgu spełniającego dane warunki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy.

VIII. Planimetria. Uczeń:

  1. wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:

  1. rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;

  2. posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty),znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;

  1. oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;

  2. posługuje się równaniem okręgu x-a2+y-b2=r2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • znajduje współrzędne środka okręgu i jego promień;

  • oblicza odległość między punktami o danych współrzędnych;

  • rysuje prostą i okrąg o danym równaniu;

  • wyznacza równanie prostej spełniającej dane warunki;

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka okręgu i jego promienia;

  • kształci umiejętność stosowania metod geometrii analitycznej;

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych;

  • pokaz multimedialny;

  • burza mózgów;

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e‑podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • uczniowie przypominają równanie okręgu;

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zapoznali się z przykładami w sekcji Przeczytaj;

  • na forum całej klasy omawiają metody rozwiązania przykładu 4 i 5;

  • nauczyciel prezentuje animację;

  • uczniowie określają, która metoda rozwiązania jest dla nich najprostsza;

  • uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela;

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udziela im wskazówek, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  • chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych;

  • uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją. Nauczyciel może zaproponować rozwiązanie zadania z animacji innymi metodami.