Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pojemność elektryczna przewodnika

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisów podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;

16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;

VII. Elektrostatyka. Uczeń:

11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste , społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnie, czym jest pojemność elektryczna,

  2. analizuje wzór opisujący pojemność elektryczną,

  3. objaśnia, czym jest farad,

  4. analizuje sposób wyznaczania pojemności kuli ziemskiej,

  5. na przykładzie pojemności kuli ziemskiej pokazuje, jak dużą pojemnością jest 1 farad.

Strategie i metody:

nauczania:

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

Film samouczek, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

Komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

- czym jest ładunek elektryczny?

- czym jest potencjał elektryczny?

- czym jest przewodnik? itp .

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.

Przeczytanie i omówienie Wprowadzenia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst niniejszego materiału.

Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu.

Uczniowie oglądają film samouczek, w którym, na przykładzie Ziemi, pokazane jest, w jaki sposób można wyznaczyć pojemność przewodnika kulistego. Po filmie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie maja jakieś pytania związane z filmem. Uczniowie wspólnie próbują odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że chociaż rozmiary Ziemi są ogromne, to jej pojemność jest niewielka w porównaniu do pojemności urządzeń zwanych kondensatorami (zob. Polecenia 1. umieszczone pod filmem). W zależności od zaangażowania uczniów, nauczyciel może wyjaśnić, czym są kondensatory i może, razem z uczniami, rozwiązać Polecenie 2.

Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Uczniowie dzielą się na 4 grupy i omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiają im trudność. Każda z grup omawia 2 lub 3 zadania „na forum klasy”.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.

Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do tych z zestawu zadań, o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu i uwag uczniów na temat najtrudniejszych zadań, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, które uczniowie wskazali jako trudne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany jako wprowadzenie do lekcji poświęconej kondensatorom.