| |
| |
| Skąd można wnioskować o obecności czarnych dziur? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 12) opisuje elementy ewolucji gwiazd; omawia supernowe i czarne dziury. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 18) opisuje elementy ewolucji gwiazd; omawia supernowe i czarne dziury. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia czym jest czarna dziura i podaje rodzaje czarnych dziur;
opisuje metody pośrednie badania czarnych dziur różnych wielkości;
analizuje problemy związane z obserwacjami czarnych dziur.
|
| |
| burza mózgów, analiza pomysłów |
| praca indywidualna, praca w parach |
| urządzenia multimedialne dla par uczniów, tablica |
| e‑materiał „Co to jest czarna dziura” |
|
|
Materiał o obserwacjach czarnych dziur należy wprowadzić, dopiero gdy uczniowie zapoznali się z definicją czarnej dziury, rozumieją czym ona jest. Ewentualnie można połączyć obie lekcje w całość. Uczniowie samodzielnie w domu zapoznają się z całym e‑materiałem. Na lekcji nauczyciel w ramach powtórzenia pyta uczniów o podstawowe właściwości czarnych dziur. Uczniowie wspólnie wypisują na tablicy cechy czarnych dziur. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa jakie mamy rodzaje czarnych dziur i czym one się od siebie różnią. Czy sposób obserwacji czarnej dziury zależy od jej wielkości? - uczniowie rozpoczynają burzę mózgów. |
|
Uczniowie wspólnie dyskutują nad problemami związanymi z obserwacjami czarnych dziur. Jak można obserwować czarne dziury w centrach galaktyk? Jak można obserwować czarne dziury wielkości gwiazd? Jakie są istotne różnice w takich obserwacjach a jakie są cechy wspólne? Wszystkie zaproponowane metody, rozwiązania, które padają w czasie dyskusji zostają zapisane na tablicy. |
|
Uczniowie w parach wykonują zadania sprawdzające z tego e‑materiału. Dla poziomu podstawowego pierwsze 5 zadań (co najmniej), dla zakresu rozszerzonego wszystkie zadania. Uczniowie w czasie pracy mogą się konsultować pomiędzy parami i w tematach spornych dyskutować na łamach całej klasy, tak aby wspólnie dość do rozwiązania zagadnienia. |
|
Uczniowie z poziomu podstawowego: piszą krótki referat, opowiadanie o tym w jaki sposób badaliby wybraną przez siebie czarną dziurę. Muszą zachować wszystkie naukowe fakty, bazować na dyskusji z lekcji i zdobytej wiedzy. Uczniowie poziomu rozszerzonego: Szukają w dostępnych materiałach (książki, internet, publikacje naukowe) informacji o jakiejś wybranej czarnej dziurze. Opisują pokrótce metody badania tego wybranego obiektu. Wyjaśniają dlaczego tak, a nie inaczej obserwuje się ten obiekt oraz dlaczego inne metody w tym przypadku zawiodły. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film edukacyjny, uczniowie, mogą oglądać w fazie wprowadzającej lekcji lub po lekcji w domu. |