Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak jest treść II prawa Keplera?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
6) interpretuje II prawo Keplera jako konsekwencję zasady zachowania momentu pędu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje treść drugiego prawa Keplera,

  2. wyjaśnia w jasny sposób drugie prawo Keplera,

  3. opisuje prędkości planety w różnych fragmentach orbity.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca wspólna

Środki dydaktyczne:

rzutnik, ekran

Materiały pomocnicze:

E‑materiały: „Co mówi III prawo Keplera?”, „Pierwsze prawo Keplera”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Materiał należy połączyć z materiałami o pozostałych prawach Keplera, e‑materiałami „Co mówi III prawo Keplera?” oraz „Pierwsze prawo Keplera”.
Uczeń zapoznaje się z całym e‑materiałem samodzielnie w domu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel pyta uczniów o to, co zapamiętali z e‑materiałów. Następuje burza mózgów. Nauczyciel wypisuje na tablicy najważniejsze elementy przytoczone przez uczniów. Uczniowie rozpoczynają burzę mózgów pod nadzorem merytorycznym nauczyciela. Debatują nad tym, jak należy zmienić elipsę (zwiększyć/zmniejszyć mimośród), aby uzyskać jak największą różnicę prędkości w skrajnych punktach elipsy (aphelium, peryhelium). Uczniowie zastanawiają się nad tym, jakie ma znacznie drugie prawo Keplera w inżynierii kosmicznej. Czy zasada zachowania prędkości polowej ma znaczenie w ruchu satelitów wokół Ziemi? Jaki moment w ruchu satelity jest najlepszy, aby zmienić trajektorię ruchu satelity na większą orbitę?

Faza podsumowująca:

Uczniowie zapisują na dwóch kartkach dwa pytania dotyczące tematu lekcji. Jedną kartkę pozostawiają sobie, a drugą przekazują sąsiadowi. Zapisują odpowiedzi do swoich pytań oraz do pytań otrzymanych od sąsiada. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów w ramach mini kartkówki sprawdzającej wiedzę uczniów. Ocenia trudność pytań własnych ucznia i wyczerpującą odpowiedź na wszystkie pytania metodą opisową.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może zostać dla przypomnienia odtworzona w czasie lekcji.