Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Jeżewska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przykłady opisu funkcji za pomocą grafu i zbioru par uporządkowanych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje za pomocą grafu funkcję opisaną za pomocą wzoru, słownie, wykresu lub zbioru par uporządkowanych

  • opisuje za pomocą zbioru par uporządkowanych funkcję opisaną za pomocą wzoru, słownie, wykresu lub tabelki

  • opisuje funkcję różnymi sposobami, gdy funkcja opisana jest za pomocą tabelki

  • opisuje funkcję różnymi sposobami, gdy funkcja opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych

  • decyduje o wyborze sposobu opisu funkcji w zależności od typu funkcji

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.

  3. Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”
    Grupa 1 i 4 analizuje przykład 1 i 2.
    Grupa 2 i 5 analizuje przykład 3 i 4.
    Grupa 3 i 6 analizuje przykład 5 i 6.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Wspólnie uzgadniają wnioski.

  3. Uczniowie oglądają animację i wykonują polecenia 2 i 3. Weryfikują pomysły i formułują wnioski.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematycznym zjawisk z otaczającego świata, stosowanie tabelki lub zbioru par uporządkowanych do opisywania funkcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.

  2. Praca domowa dla chętnych:
    Odszukaj, w dostępnych źródłach, informacje na temat prawidłowej masy ciała człowieka w zależności od wzrostu i zebrane informacje przedstaw w postaci tabelki.

Materiały pomocnicze:

Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.

Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.