Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Geneza złóż mineralnych występujących w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie złoża,
klasyfikuje złoża ze względu na sposób ich powstawania,
charakteryzuje proces powstawania złóż surowców mineralnych.
Strategia nauczania: asymilacyjna
Metody nauczania: blended learning, dyskusja naprowadzająca, mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa Polski, mapa surowcowa Polski
Materiały pomocnicze
W. Pożaryski, Budowa geologiczna Polski, t. 6, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1966.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Dyskusja kierowana – uczniowie wyjaśniają, czym jest złoże i czym są zasoby surowców mineralnych, nauczyciel naprowadza uczniów.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, przedstawiają, w wyniku jakich procesów powstały surowce mineralne. Wymieniają surowce mineralne. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Następnie nauczyciel przedstawia na grafikach, w jakich formach występują surowce mineralne.
Uczniowie oglądają film edukacyjny, na podstawie którego dowiadują się, jak powstawały surowce mineralne, które najliczniej występują w Polsce. Praca z mapą i atlasami geograficznymi – uczniowie lokalizują miejsca występowania poszczególnych surowców mineralnych w Polsce.
Uczniowie, pracując w parach, sporządzają mapę myśli dotyczącą genezy surowców mineralnych. Przedstawiają na forum klasy wytwory swojej pracy. Krótka dyskusja podsumowująca wykonane zadanie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Praca pisemna. Napisz, jak powstawały surowce mineralne występujące w regionie Twojego miejsca zamieszkania bądź w jego najbliższej okolicy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium, a także jako materiał powtórzeniowy dla ucznia. Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących występowania i gospodarczego wykorzystania surowców mineralnych w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 3; np. lekcje: „Występowanie i czas powstania surowców mineralnych w Polsce a budowa geologiczna terenu”, „Gospodarcze wykorzystanie surowców mineralnych w Polsce”). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej związkom między występowaniem surowców a kierunkami rozwoju przemysłu (zakres rozszerzony: XIX. 2).