Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Geneza złóż mineralnych występujących w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

  1. charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie złoża,

  • klasyfikuje złoża ze względu na sposób ich powstawania,

  • charakteryzuje proces powstawania złóż surowców mineralnych.

Strategia nauczania: asymilacyjna

Metody nauczania: blended learning, dyskusja naprowadzająca, mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa Polski, mapa surowcowa Polski

Materiały pomocnicze

W. Pożaryski, Budowa geologiczna Polski, t. 6, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1966.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Dyskusja kierowana – uczniowie wyjaśniają, czym jest złoże i czym są zasoby surowców mineralnych, nauczyciel naprowadza uczniów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, przedstawiają, w wyniku jakich procesów powstały surowce mineralne. Wymieniają surowce mineralne. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Następnie nauczyciel przedstawia na grafikach, w jakich formach występują surowce mineralne.

  • Uczniowie oglądają film edukacyjny, na podstawie którego dowiadują się, jak powstawały surowce mineralne, które najliczniej występują w Polsce. Praca z mapą i atlasami geograficznymi – uczniowie lokalizują miejsca występowania poszczególnych surowców mineralnych w Polsce.

  • Uczniowie, pracując w parach, sporządzają mapę myśli dotyczącą genezy surowców mineralnych. Przedstawiają na forum klasy wytwory swojej pracy. Krótka dyskusja podsumowująca wykonane zadanie.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji, ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Praca pisemna. Napisz, jak powstawały surowce mineralne występujące w regionie Twojego miejsca zamieszkania bądź w jego najbliższej okolicy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium, a także jako materiał powtórzeniowy dla ucznia. Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących występowania i gospodarczego wykorzystania surowców mineralnych w Polsce (zakres podstawowy: XIV. 3; np. lekcje: „Występowanie i czas powstania surowców mineralnych w Polsce a budowa geologiczna terenu”, „Gospodarcze wykorzystanie surowców mineralnych w Polsce”). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej związkom między występowaniem surowców a kierunkami rozwoju przemysłu (zakres rozszerzony: XIX. 2).