Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Krótkowzroczność i jej korekcja.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia‑wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Treści nauczania- wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
X. Fale i optyka. Uczeń:
18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń :

  1. omówi budowę oka.

  2. omówi proces powstawania obrazu na siatkówce.

  3. zanalizuje jak przebiega proces widzenia.

  4. omówi najczęściej występującą wadę refrakcji, jaką jest krótkowzroczność.

  5. zobaczy, jak widzą osoby cierpiące na krótkowzroczność.

  6. dowie się, jakimi sposobami można korygować krótkowzroczność.

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- model budowy oka,
tablica multimedialna/rzutnik.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. poprzez zadanie pytania, kiedy urodziły się osoby mające omawianą wadę wzroku - nawiązanie do badań statystycznych, które sugerują, iż dla większości osób krótkowzrocznych wiek 0,5 roku przypadł na miesiące zimowe, a brak (lub ograniczony czas trwania) spacerów spowodowały niedobór bodźców dalekich i nieprawidłowy rozwój gałki ocznej.

Nauczyciel ma za zadanie rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części powinien sprowokować uczniów do samodzielnego podania przykładów problemów, z którymi zmagają się osoby krótkowzroczne.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
- nauczyciel prezentuje uczniom informacje o budowie ludzkiego oka (z użyciem modelu budowy oka - jeśli jest dostępny bądź atlasu anatomicznego) oraz drodze, jaką pokonuje promień świetlny przechodząc przez gałkę oczną,
- uczniowie analizują przebiegu procesu widzenia na przykładzie zaprezentowanego przez nauczyciela fragmentu książki O. Sacksa „Antropolog na Marsie”,
- nauczyciel przedstawia uczniom mechanizmy powstawania wad wzroku,
- uczniowie zapoznają się z symulacją - i na jej podstawie próbują własnymi słowami wytłumaczyć, czym jest krótkowzroczność,
- nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami na temat korekcji krótkowzroczności,
- nauczyciel wspólnie z uczniami przelicza zdolność skupiającą soczewek okularowych i kontaktowych - ten fragment lekcji (w zależności od klasy) może odbywać się w parach lub w małych grupkach - nauczyciel podchodzi wówczas do każdego z zespołów i indywidualnie wyjaśnia niezrozumiałe aspekty zajęć.

• Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie dołączonych do materiału ośmiu zadań sprawdzających.

Faza podsumowująca:

Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie będą odpowiadali na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji.

Praca domowa:

Ponowne zapoznanie się uczniów z symulacją w celu utrwalenia omawianych zagadnień, a także polecenie uczniom, aby w dostępnych źródłach wyszukali informacje na temat korelacji pomiędzy wykształceniem i nauką szkolną a krótkowzrocznością.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może być wykorzystane jako wstęp do przeprowadzenia lekcji- praca domowa poprzedzająca lekcje o krótkowzroczności.