Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Bryły obrotowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Poziom podstawowy

Uczeń:

6) oblicza objętości i  pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje bryły obrotowe,

  • rozpoznaje figurę geometryczną przez obrót, której powstała bryła obrotowa,

  • analizuje jaka bryła obrotowa powstanie przez obrót danej figury wokół wskazanej osi obrotu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • przyrząd do demonstrowania powstawania brył obrotowych,

  • przeźroczyste modele brył obrotowych.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina pojęcie bryły obrotowej, a następnie prezentuje powstanie bryły obrotowej za pomocą przyrządu. Wraz z uczniami dyskutuje na temat powstałych brył.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wybranie spośród dostępnych modeli brył obrotowych.

  3. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się.

  4. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje symulację interaktywną i pokazuje inne, mniej standardowe bryły obrotowe, które możemy otrzymać.

  2. Uczniowie rozwiązują Polecenia z sekcji Symulacja interaktywna samodzielnie, następnie dyskutują odpowiedzi z sąsiadem z ławki lub ławki obok wypracowując wspólne rozwiązanie. Nauczyciel prezentuje właściwe odpowiedzi. Pary dokonują samooceny.

  3. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia (bez ćw. 1 i ćw. 6) z sekcji Sprawdź się.

  4. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. W razie potrzeby wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy. Uczniowie dokonują samooceny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują samooceny na podstawie sformułowanych kryteriów sukcesu.

Praca domowa

Ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Bryły obrotoweD5E0WsUwMBryły obrotowe

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana jako wprowadzenie do tematu stożków, walców, kul.