Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Pieniądz i jego formy – od starożytności do dziś

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI w.

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

1) wykazuje kulturowe i historyczne podstawy jedności europejskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie pieniądza;

  • charakteryzuje ewolucję pieniądza w kontekście zmian i zależności gospodarczych na świecie;

  • ocenia potencjalne skutki wejścia Polski do strefy euro.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • kula śniegowa;

  • quiz;

  • debata „za i przeciw”;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję pieniądza – metoda kuli śniegowej. W parach ustalają definicję pojęcia, zapisują ją na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad tym zagadnieniem. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

3. Na podstawie treści zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” i audiobooka uczniowie omawiają wpływ pieniądza na zależności gospodarcze na świecie. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 8. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.

5. Klasa dzieli się na 2 grupy, które przygotowują się do debaty „za i przeciw”. Tematem jest przyjęcie przez Polskę euro jako waluty.

6. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.

2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Wojciech Morawski, Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Warszawa 2002.

Murray Newton Rothbard, Złoto, banki, ludzie - krótka historia pieniądza, Wrocław 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania referatu na temat wartości pieniądza w obrocie handlowym.