Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak działa licznik rowerowy, czyli pomiar prędkości jazdy rowerem oraz przebytej drogi na podstawie pomiarów ruchu po okręgu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry ‑ Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | poszukująca |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | rower wyposażony w licznik prędkości |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak działa licznik rowerowy, czyli pomiar prędkości jazdy rowerem oraz przebytej drogi na podstawie pomiarów ruchu po okręgu” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji prezentuje uczniom ruch obrotowy na podstawie obracającego się koła rowerowego. Nauczyciel prezentuje również licznik rowerowy i omawia z uczniami schemat działania takiego urządzenia. W formie burzy mózgów uczniowie starają się wymyślić sposób działania urządzenia. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w formie pokazu bądź prostego doświadczenia przetacza po blacie stołu walec, na którego podstawie zaznaczone są trzy punkty, położone w różnej odległości od środka walca. Nauczyciel tłumaczy uczniom, że liczba obrotów, jakie wykona każdy z zaznaczonych punktów, jest stała - nie zależy od odległości od środka walca. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału, zapoznając się z symulacją, oraz rozwiązując w domu zadania 1‑4. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może zostać wykorzystane w trakcie lekcji w przypadku braku dostępnego koła rowerowego i połączone z dyskusją na temat prędkości liniowej rowerzysty i jej związku z parametrami ruchu po okręgu. |