Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Życie codzienne między wojnami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programem epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
2) rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną).
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje główną myśl tekstów kultury, w tym fragmentów reportaży z różnych czasów;
wyszukuje i selekcjonuje informacje w tekstach kultury;
rekonstruuje literackie obrazy życia w dwudziestoleciu międzywojennym;
rozpoznaje cechy gatunkowe reportażu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana,
metoda ćwiczeń przedmiotowych,
analiza porównawcza,
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda,
wybrane lektury szkolne (książki),
fotografie,
kartka z cytatem.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie:
Polska w 1918 roku to kraj ogromnych kontrastów.
Uczniowie na podstawie e‑materiałów formułują argumenty potwierdzające to stwierdzenie.
Uczniowie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiałach fragmentem tekstu Antoniego Słonimskiego i na jego podstawie opisują Warszawę. Prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy i porównują opisy z dowolnymi fotografiami współczesnej Warszawy.
Przedstawienie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami o Warszawie jako ośrodku życia kulturalnego, artystycznego i naukowego w dwudziestoleciu międzywojennym.
Uczniowie odnajdują właściwe fragmenty w e‑materiałach i komentują je.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć w multimedium i ustalają, na czym polegały kontrasty życia codziennego Polaków.
Nauczyciel dzieli zespół na grupy i każdej przydziela do omówienia jeden problem społeczny. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel formułuje pytanie: Jak na przykładzie kawiarni Ziemiańskiej w umieszczonych w e‑materiałach fragmentach tekstów literackich zostały ukazane znaczenie i funkcje tego miejsca? Uczniowie opracowują odpowiedzi, w których zapisują spostrzeżenia. Chętni uczniowie odczytują swoje wypowiedzi na forum klasy.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza wyniki pracy, prosi wybranego ucznia o odczytanie odpowiedzi. Inicjuje krótką dyskusję, której celem jest porównanie sytuacji społecznej mieszkańców Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym i współcześnie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z cytatem wypowiedzi Franklina Delano Roosevelta o znaczeniu społecznej wolności.
KARTKA Z CYTATEM
Humanitarna organizacja UNRRA (United Natoins Relief Rehabilitation Administration) została utworzona w Stanach Zjednoczonych krótko po słynnym przemówieniu Franklina Delano Roosevelta, w którym prezydent przekonywał Amerykanów, że poczucie społecznej wolności opiera sie na czterech filarach: wolności słowa, wolności wyznania, wolności od nędzy i wolności od strachu przed własnym państwem.
Uczniowie na podstawie e‑materiałów ustalają, w których dziedzinach życia Polacy nie uzyskali wolności wymienionych przez Franklina Delano Roosevelta.
Nauczyciel cytuje z e‑materiałów zdanie:
Koniec wojny i odzyskanie niepodległości wyzwoliły jednak w ludziach ogromną energię, chęć korzystania z życia, głód zabawy i towarzystwa.
Uczniowie na podstawie dowolnych źródeł internetowych przygotowują prezentację o polskich wynalazkach technicznych w dwudziestoleciu międzywojennym
(np.: pociąg Luxstorpeda, pierwsze samoloty i próby latania Tadeusza Tańskiego, samochód CWS Jana Tarczyńskiego).
Praca domowa
Nauczyciel podaje uczniom temat do wyboru
Napisz analizę porównawczą obrazu Warszawy w dwóch wybranych tekstach literackich (Bolesław Prus Lalka, Stefan Żeromski Ludzie bezdomni, Stefan Żeromski Przedwiośnie, Bruno Schulz Sklepy cynamonowe, Marek Hłasko Wilk). W tym celu wybierz z dwóch wskazanych tekstów literackich dwa fragmenty, które dotyczą tych samych miejsc, ale odmiennie ukazanych.
Uczniowie oglądają fotografie dawnej Warszawy
Na podstawie fotografii dawnej Warszawy i swoich wyobrażeń zredaguj tekst widokówki ze spaceru, którą zaadresujesz do swojego nauczyciela. Wyobraź sobie, że spacerujesz po przedwojennych warszawskich ulicach Nalewki, Twardej, Gęsiej i Franciszkańskiej. Napisz, co widzisz.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Zawada, Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995
Urszula Glensk, Hirszfeldowie. Zrozumieć krew, Kraków 2018
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Fotografie w multimedium bazowym można uzupełnić o ich odpowiedniki współczesne ukazujące te same miejsca w Warszawie. Kwestie żydowskie należy odnieść do ekspozycji w Muzeum Historii Żydów Polin.