Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Ilona Kułak

Przedmiot: biologia

Temat: Cykl rozwojowy sosny

Grupa docelowa: uczniowie III etap edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
5. Rozmnażanie i rozprzestrzenianie się roślin. Uczeń:
1) wykazuje, porównując na podstawie schematów, przemianę pokoleń mchów, paprociowych, widłakowych, skrzypowych, nagonasiennych i okrytonasiennych, stopniową redukcję gametofitu;
3) przedstawia budowę kwiatów roślin nasiennych;
4) wykazuje związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania;
5) opisuje sposób powstawania gametofitów roślin nasiennych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia etapy cyklu rozwojowego sosny;

  • wskazuje różnice w budowie pomiędzy kwiatem męskim i żeńskim roślin nagonasiennych na przykładzie sosny zwyczajnej;

  • przedstawia budowę kwiatów męskich i żeńskich roślin nagonasiennych na przykładzie sosny zwyczajnej;

  • analizuje sposób powstawania gametofitów roślin nagonasiennych na przykładzie sosny zwyczajnej;

  • omawia proces zapylenia i zapłodnienia oraz powstawania nasion u roślin nagonasiennych na przykładzie sosny zwyczajnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem e‑materiału;

  • doświadczenie;

  • obserwacja makroskopowa;

  • rozmowa nauczająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • okazy zasuszone szyszek żeńskich sosny lub zatopione w żywicach syntetycznych – zestaw doświadczalny: woda, słoik lub szklanka, szyszki sosny dwuletnie (zdrewniałe).

Przed lekcją

Uczniowie dzień przed lekcją przygotowują doświadczenie wraz z jego dokumentacją fotograficzną. Znajdują pod drzewem sosny dwie zdrewniałe dwuletnie szyszki. Jedną z nich umieszczają w słoiku/szklance z wodą na 2 godz. Następnie tę samą mokrą szyszkę umieszczają w cieple (na grzejniku/na słońcu) również na 2 godz. Zapisują w zeszytach obserwacje i wnioski.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel, korzystając z wprowadzenia do e‑materiału, przedstawia charakterystykę sosny zwyczajnej jako pospolitego przedstawiciela roślin nagonasiennych w Polsce.

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, analizując elementy budowy organów rozrodczych sosny.

  2. Wybrane osoby omawiają budowę męskich i żeńskich gametofitów sosny, wskazując ich elementy na grafikach w sekcji „Przeczytaj”, wyświetlonych przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.

  3. Nauczyciel pokazuje uczniom zasuszone/zamoczone w żywicy syntetycznej okazy kwiatostanów żeńskich sosny i omawia je.

  4. Uczniowie na forum klasy omawiają doświadczenie wykonane dzień przed lekcją. Stwierdzają, że szklanka wody symulowała warunki środowiska o dużej wilgotności powietrza (deszcz), a grzejnik/słońce – o niskiej wilgotności. Przedstawiają obserwacje i wnioski. Stwierdzają, że w warunkach dużej wilgotności szyszki się zamykają, a w niskiej – otwierają. Jest to związane ze sposobem i warunkami rozsiewania nasion: do rozsiewania nasion sosna preferuje niską wilgotność powietrza i gleby.

  5. Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną, obrazującą kolejne etapy cyklu rozwojowego sosny w czasie. Ochotnicy omawiają poszczególne etapy, korzystając z tekstu bazowego e‑materiału. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia odnoszące się do symulacji. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i w razie potrzeby wyjaśnia ich wątpliwości. Chętne pary przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel ocenia poprawność rozumowania uczniów, koryguje ewentualne błędy.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Ochotnicy przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy.

  7. Nauczyciel ocenia poprawność wykonanych zadań, zgodnie z przyjętymi wcześniej kryteriami (IZ). Weryfikuje, czy rozumowanie uczniów jest prawidłowe, koryguje ewentualne błędy.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie, pracując w parach, wykonują podsumowujące lekcję ćwiczenie interaktywne nr 5.

  2. Nauczyciel wyświetla na rzutniku symulację interaktywną bez legendy. Wybrani uczniowie opisują krótko poszczególne etapy cyklu rozwojowego sosny i uzupełniają schemat w zeszycie jako notatkę z lekcji.

Praca domowa

Odszukaj w dostępnych źródłach lub materiałach multimedialnych informacje o tym, jaki typ nasion wytwarza sosna i czym różnią się one od nasion roślin okrytozalążkowych.

Materiały pomocnicze:

  1. Alternatywnym podsumowaniem może być film edukacyjny wyprodukowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o. pt. Biologia zakres rozszerzony klasa 1 lo Nagonasienne, dostępny w serwisie YouTube.

  2. Literatura:

    • Neil Campbell i in., Biologia, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2012.

    • Encyklopedia PWN, wersja internetowa.

    • Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej

Symulacja interaktywna może również zostać wykorzystane na zasadzie porównania na lekcji o przemianie pokoleń mchów, paprociowych, widłakowych, skrzypowych oraz okrytonasiennych.