Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka scenariusza: Sabina Świtała

Temat: Patrząc na cię, wszytkę władzą straciłem swoję. Ideał urody kobiecej w epoce renesansu.

Adresat:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich.

Uczeń:

1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;

2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);

3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;

4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje.

II. Kształcenie językowe.

2. Zróżnicowanie języka.

Uczeń:

5) zna, rozumie i funkcjonalnie wykorzystuje biblizmy, mitologizmy, sentencje, przysłowia i aforyzmy obecne w polskim dziedzictwie kulturowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje renesansowy ideał urody;

  • analizuje sposoby artystycznych kreacji kobiet;

  • porównuje renesansowe i współczesne kanony kobiecego piękna;

  • określa środki stylistyczne, którymi posłużył się artysta, aby opisać urodę kobiecą;

  • zapisuje wnioski w postaci sentencji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda oglądowa;

  • pogadanka;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem;

  • metoda działań praktycznych – kolaż;

  • metoda aktywizująca – sentencje.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.

Przebieg zajęć

Przed zajęciami

Uczniowie przygotowują plakaty, na których mają przedstawić współczesne kanony kobiecego piękna. Plakaty należy wykonać techniką kolażu, korzystając z wycinków np. z kolorowej prasy.

Faza wstępna
  1. Uczestnicy zajęć prezentują swoje plakaty, rozmawiają na temat ideału kobiecej urody we współczesnym świecie.

  2. Nauczyciel pyta, w jaki sposób ustala się obowiązujące kanony. W jaki sposób kanony kobiecego piękna określano kiedyś?

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna
  1. Młodzież pracuje w grupach. Na stronie Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej zapoznaje się z wybranymi tekstami artystów renesansu (fraszkami: Do Magdaleny, Na Barbarę, Do dziewki, Do Anny i pieśniami: Księgi pierwsze. Pieśń XIXKsięgi wtóre. Pieśń II, Księgi wtóre. Pieśń XXIII Jana Kochanowskiego oraz utworami Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego, poety przełomu epok: Fraszka do Zosie, Do KasieNagrobek jednej pannie). Wypisuje cytaty określające cechy kobiet opiewane przez twórców renesansu do tabeli, następnie uzupełnia pozostałe kolumny tabeli.

Cytat

Autor i tytuł utworu

Środek stylistyczny, za pomocą którego opisano cechę

  1. Omówienie wyników pracy w grupach.

  2. Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym oraz multimedium bazowym i wykonują ćwiczenia 1, 2, 4, które omawiają wspólnie z nauczycielem.

  3. Uczestnicy zajęć rozmawiają na temat tego, w jaki sposób zmieniły się kanony piękna. Odwołują się do kolaży, które przynieśli na zajęcia.

Faza podsumowująca
  1. Młodzież, pracując w parach, wymyśla sentencje dotyczące piękna. Maksymy powinny zawierać element oceny zagadnienia omawianego na zajęciach. Następnie wybrane osoby prezentują swoje pomysły.

Praca domowa:

Przeczytaj fragment tekstu na temat renesansowej mody, a następnie wykonaj podane pod tekstem polecenia.

Materiały pomocnicze:

U. Eco, Historia piękna, tłum. Agnieszka Kuciak, Poznań 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć.