Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Choroby wirusowe człowieka – rodzaje zakażeń, profilaktyka i leczenie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
1) planuje działania prozdrowotne;
2) rozumie znaczenie badań profilaktycznych i rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Wirusy, wiroidy, priony
1. Wirusy – pasożyty molekularne. Uczeń:
6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, Heinego‑Medina, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C, niektóre typy nowotworów);
7) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się chorób wirusowych zwierząt (nosówka, wścieklizna, pryszczyca) i roślin (mozaika tytoniowa, smugowatość ziemniaka) oraz ich skutki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia typy zakażeń wywołanych przez wirusy;

  • charakteryzuje drogi rozprzestrzeniania się wirusów;

  • określa sposoby zapobiegania infekcjom wirusowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • JIGSAW;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem do e‑materiału.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Dlaczego wirusy należą do pogranicza świata ożywionego i nieożywionego?”. Uczniowie wypisują argumenty, np.:

    • Cechy świadczące o przynależności do materii nieożywionej:

      • wirusy nie są w stanie namnażać się bez organizmu żywiciela;

      • nie mają budowy komórkowej.

    • Cechy organizmów żywych:

      • wirusy składają się ze związków organicznych występujących tylko w organizmach żywych (białka, lipidy, kwasy nukleinowe);

      • mają zdolność poruszania się;

      • są  podatne na bodźce.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Każdy członek zespołu otrzymuje inny zestaw zadań do opracowania, tak aby każda grupa pracowała nad całością materiału (zestawy A + B + C + D):

    • zestaw A – rodzaje zakażeń wirusowych;

    • zestaw B – patogeneza chorób wirusowych;

    • zestaw C – sposoby zarażania chorobami wirusowymi;

    • zestaw D – sposoby leczenia infekcji wirusowych.

  2. Uczniowie samodzielnie opracowują otrzymane zadania w formie mapy myśli w oparciu o informacje zawarte w e‑materiale.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie zmieniają miejsce, tworząc grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają niejasności oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane informacje.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  5. Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym członkom materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów innych zagadnień/tematów. Dzięki tak poprowadzonemu zadaniu wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.

  6. Uczniowie wymieniają się wiedzą zdobytą podczas pracy w grupie, przygotowując krótką notatkę w zeszytach.

  7. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną, a następnie wykonanie związanych z nią poleceń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję, np.: „Jakie typy zakażeń wywołują wirusy?”, „Jakimi drogami mogą rozprzestrzeniać się wirusy?”, „W jaki sposób można zapobiegać infekcjom wirusowym?”.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna powinna zostać zastosowana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją też wykorzystać w temacie dotyczącym chorób wirusowych człowieka.