Dla nauczyciela
Autor: Anna Rybak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozumienie twierdzeń, przygotowanie do ich dowodzenia
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
2) Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1) Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż:
a) dowód podzielności przez iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,
b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez daje resztę , to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez daje resztę ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje prawo kontrapozycji;
stosuje do zapisu zdań pojęcie kwantyfikatora ogólnego i kwantyfikatora szczegółowego;
tworzy zaprzeczenia zdań z kwantyfikatorami;
formułuje twierdzenia odwrotne do danych;
zapisuje dane twierdzenia w formie kontrapozycji;
intuicyjnie określa prawdziwość lub nieprawdziwość twierdzenia, argumentując swoje zdanie – bez dowodzenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
metoda problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z tekstem matematycznym;
dyskusja;
mapa myśli;
ćwiczenia.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Rozumienie twierdzeń, przygotowanie do ich dowodzenia”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie zapoznają się z prawem kontrapozycji, wykonują Ćwiczenie 1, a następnie analizują Przykład 1.
Nauczyciel wprowadza pojęcia: kwantyfikator ogólny i kwantyfikator szczegółowy.
Uczniowie analizują Przykłady 2.-5. dyskutując nad poruszonymi w nich zagadnieniami.
Uczniowie pracują nad Przykładem 6. Najpierw starają się sami wyodrębnić założenie i tezę podanego twierdzenia, zapisać je z użyciem kwantyfikatorów, w postaci kontrapozycji, zapisać twierdzenie odwrotne, a następnie w drodze dyskusji omawiają swoje zapisy.
Uczniowie analizują materiał przedstawiony w sekcji „Mapa myśli”, a następnie wykonują Ćwiczenie 2. Podsumowują w formie dyskusji tę część pracy.
Uczniowie wykonują zadania z sekcji „Sprawdź się”: 1. indywidualnie, 2. i 4. razem, 6., 7. indywidualnie. Następnie dyskutują o rozwiązaniach zadań wykonywanych indywidualnie, sprawdzając ich poprawność i uzasadniając swoje decyzje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudne? Co było w lekcji interesujące? Co chcielibyście zmienić, gdyby lekcja miała być przeprowadzona jeszcze raz? Jeszcze raz krótko odnosi się do elementów wskazanych jako trudne, komentuje propozycje zmian w lekcji.
Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach zaciekawiło mnie …
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania 3., 5. i 8. z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Podczas tej lekcji główną uwagę zwracamy na kształcenie umiejętności zapisywania twierdzeń odwrotnych do danych i zapisywanie twierdzeń w postaci kontrapozycji.
Należy ponownie zwrócić baczną uwagę na wyodrębnianie założenia i tezy w twierdzeniach sformułowanych w postaci innej niż implikacja (zadania 4.-8. z sekcji Sprawdź się).
Przy budowaniu twierdzeń odwrotnych do rozpatrywanych należy przedyskutować z uczniami kwestię prawdziwości twierdzenia wyjściowego i twierdzenia odwrotnego. Należy zwrócić uwagę uczniów na te przypadki, gdy twierdzenie odwrotne nie jest prawdziwe, ponieważ to może później ustrzec uczniów przed zamianą założenia i tezy przy dowodzeniu twierdzenia.
Zapisywanie twierdzeń w postaci kontrapozycji ma uczniów przygotować do dowodzenia metodą nie wprost. Należy tutaj zwrócić baczną uwagę na prawidłowe budowanie negacji założenia i tezy, zwłaszcza jeśli w twierdzeniu mamy do czynienia z nierównościami – w negacjach uczniowie często nie zwracają uwagi na to, czy nierówność powinna być ostra czy nieostra. Podobnie jest z domkniętością przedziałów.
Znajomość kwantyfikatorów jest ponadprogramowa, ale dobrze przygotowuje do pracy z kontrprzykładami.
Mapę myśli można wykorzystać np. na zajęciach poświęconych dowodom geometrycznym.