Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo odbicia fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeżenie i definiowanie problemów oraz odkrywaniu rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | Pogadanka, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Płytkie, najlepiej okrągłe naczynie z wodą, sznur, projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w parach przywiązują sznur do stabilnego przedmiotu (np. ławki szkolnej). Następnie wywołują na nim impuls falowy i obserwują jego zachowanie przy odbiciu. Uczniowie pod nadzorem nauczyciela próbują wyjaśnić odbicie fali na sznurze. Następnie w płytkim naczyniu z wodą nauczyciel wywołuje falę kolistą. Uczniowie obserwują powstanie fali odbitej od ścian naczynia. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zapoznają się z animacją. Następnie nauczyciel omawia z uczniami prawo odbicia i jego zastosowanie w przykładzie dwuwymiarowym. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia równania fali uczniowie rozwiązują zadania 1., 2. i 3. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 5. i 6. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Nauczyciel może zlecić uczniom zapoznanie się z symulacja przed lekcją, w celu sprowokowania dyskusji na lekcji. |