Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo odbicia fal

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
X. Fale i optyka. Uczeń:
6) stosuje prawo odbicia i prawo załamania fal na granicy dwóch ośrodków; posługuje się pojęciem współczynnika załamania ośrodka; oblicza kąt graniczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, co się dzieje, gdy fala odbija się od przedmiotów,

  2. formułuje prawo odbicia,

  3. objaśnia, jak powstaje fala odbita,

  4. stosuje prawo odbicia w zadaniach.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeżenie i definiowanie problemów oraz odkrywaniu rzeczywistości poprzez eksperymenty

Metody nauczania:

Pogadanka, pokaz multimedialny

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Płytkie, najlepiej okrągłe naczynie z wodą, sznur, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w parach przywiązują sznur do stabilnego przedmiotu (np. ławki szkolnej). Następnie wywołują na nim impuls falowy i obserwują jego zachowanie przy odbiciu.

Uczniowie pod nadzorem nauczyciela próbują wyjaśnić odbicie fali na sznurze. Następnie w płytkim naczyniu z wodą nauczyciel wywołuje falę kolistą. Uczniowie obserwują powstanie fali odbitej od ścian naczynia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z animacją.
Uczniowie analizują doświadczenie 1.

Następnie nauczyciel omawia z uczniami prawo odbicia i jego zastosowanie w przykładzie dwuwymiarowym.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia równania fali uczniowie rozwiązują zadania 1., 2. i 3. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 5. i 6. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może zlecić uczniom zapoznanie się z symulacja przed lekcją, w celu sprowokowania dyskusji na lekcji.