Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Funkcje makro- i mikroelementów w roślinie.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Chemizm życia.
1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
2) przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, J, Cu, Co, F);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
3. Gospodarka wodna i odżywianie mineralne roślin. Uczeń:
7) przedstawia znaczenie wybranych makro- i mikroelementów (N, S, Mg, K, P, Ca, Fe) dla roślin.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • klasyfikuje niezbędne dla roślin pierwiastki;

  • wyjaśnia funkcje mikro- i makroelementów;

  • omawia źródła, z których rośliny pobierają mikro- i makroelementy;

  • wyjaśnia skutki niedoboru wybranych pierwiastków w roślinie;

  • charakteryzuje najczęstsze choroby roślin spowodowane brakiem mikroelementów;

  • wyjaśnia rolę nazwożenia roślin.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • odwrócona klasa;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • burza mózgów;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • mapa myśli;

  • drzewo decyzyjne;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat drzewa decyzyjnego (zob. materiał pomocniczy do pobrania);

  • materiały dotyczące pierwiastków niezbędnych do życia roślin – artykuły naukowe, wycinki z gazet i poradników ogrodniczych;

  • szary papier;

  • flamastry.

Przed lekcją

Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każdej przypisuje inny region pochodzenia roślin uprawnych:

  • grupa I – Azja Wschodnia i Południowo‑Wschodnia;

  • grupa II – Azja Zachodnia i Południowo‑Zachodnia;

  • grupa III – Indie;

  • grupa IV – Afryka;

  • grupa V – Europa i Syberia;

  • grupa VI – Ameryka Północna i Południowa;

  • grupa VII – Ameryka Środkowa.

Uczniowie na podstawie książki Zbigniewa Podbielkowskiego pt. „Szata roślinna Ziemi” wyszukują gatunki roślin najczęściej uprawiane w przypisanym regionie. Na podstawie map i atlasów znajdują informacje na temat warunków glebowych oraz klimatycznych w danym regionie. Następnie szukają artykułów naukowych, wycinków z gazet czy informacji w poradnikach ogrodniczych na temat uprawy roślin z przydzielonego regionu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc: „Ludzie potrzebują dostarczania składników odżywczych w formie pokarmu. Jak już wiecie, rośliny wytwarzają związki organiczne w procesie fotosyntezy, zatem czym jest ich „pożywienie”? Czy związki wytwarzane w procesie fotosyntezy są wystarczające do prawidłowego procesu wzrostu i rozwoju rośliny?”

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Wybrane osoby klasyfikują pierwiastki niezbędne do życia roślin, omawiają źródła makro- i mikroelementów, wyjaśniają ich znaczenie dla roślin oraz przedstawiają skutki niedoboru poszczególnych pierwiastków w roślinie.

  2. Uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Otrzymują arkusze szarego papieru i flamastry. Na podstawie przyniesionych na lekcję materiałów każdy zespół ma za zadanie przygotować mapę myśli. Ma ona zawierać informacje na temat niedoborów poszczególnych pierwiastków w roślinach najczęściej uprawianych w wyznaczonym regionie, objawach chorobowych spowodowanych niedoborem mikro- i makroelementów oraz funkcji, jakie te pierwiastki pełnią w roślinie.

  3. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom schematy drzewa decyzyjnego (zob. materiał pomocniczy). Uczniowie, pracując w parach, określają pozytywne i negatywne skutki nawożenia roślin. Po wykonaniu tego zadania uczniowie wymieniają się na forum klasy swoimi opiniami. Nauczyciel podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują interaktywny quiz, a następnie wykonują polecenie nr 2: układają własne pytania quizowe dotyczące funkcji makro- i mikroelementów w roślinie i przekazują je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji i zadaje im pytania podsumowujące:

    • Jaka jest różnica między mikro‑i makroelementami?

    • Co to są pierwiastki biogenne?

    • O czym może świadczyć chloroza liści?

Praca domowa

  1. Uczniowie wybierają po jednej roślinie z własnego otoczenia i opisują jej wymagania dotyczące zawartości mikroelementów w glebie.

  2. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze

  • Zbigniew Podbielkowski, Szata roślinna Ziemi, Wydawnictwo Kurpisz SC, Poznań 1997, s. 164–181.

  • Drzewo decyzyjne – plik do pobrania.

    R1L7b3Nn253mb

    Pobierz załącznik

    Plik PNG o rozmiarze 115.58 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji powtórkowej.