Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i funkcje układu pokarmowego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
2) przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego z pełnioną przez nie funkcją;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
d) przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego człowieka z pełnioną przez nie funkcją,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia funkcje odcinków przewodu pokarmowego i gruczołów trawiennych;

  • opisuje przystosowanie przewodu pokarmowego do pobierania, trawienia i wchłaniania składników pokarmowych;

  • porównuje funkcje poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia badawcza;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • wykład;

  • praca z tekstem i materiałami źródłowymi;

  • praca z e‑materiałem;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • mapa myśli;

  • tablica interaktywna, pisaki;

  • karty pracy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel stawia pytanie problemowe: „Jak myślicie, czy można jeść pokarm, stojąc na głowie?”. Uczniowie rozmawiają o tym w parach, chętni wyrażają swoje zdanie, które na razie pozostaje bez odpowiedzi nauczyciela.

  2. Następnie nauczyciel zadaje drugie pytanie: „Do czego służy układ pokarmowy?” i zapisuje je na tablicy.

  3. Uczniowie metodą burzy mózgów podają propozycje odpowiedzi. Jeden z uczniów zapisuje je na tablicy. Odpowiedzi zostaną zweryfikowane w fazie podsumowującej.

  4. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują przemiany, jakim podlega pokarm spożywany przez człowieka. Wykorzystują schemat działania układu pokarmowego zamieszczony w e‑materiale.

  2. Uczniowie analizują mapę myśli zawartą w e‑materiale, poznając nazwy elementów układu pokarmowego. Wykonują polecenie nr 2 i odpowiadają na pytanie problemowe zadane na wstępie lekcji: „Czy można jeść pokarm, stojąc na głowie?”.

  3. Nauczyciel w krótkim wykładzie przedstawia informacje dotyczące budowy i działania ścian przewodu pokarmowego. Wykorzystuje ilustracje z e‑materiału.

  4. Uczniowie, pracując w trzech grupach, przygotowują informacje o losach kęsa pokarmu w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego (załącznik w materiałach pomocniczych). Wykorzystują w tym celu e‑materiał, a wyniki pracy zapisują w kartach pracy (zob. materiały pomocnicze).

  5. Uczniowie prezentują wyniki pracy, posługując się ilustracjami z e‑materiału.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wracają do pytania postawionego w fazie wstępnej: „Do czego służy układ pokarmowy?” i odpowiedzi zapisanych na tablicy. Weryfikują je i ustalają, co należy zapisać w zeszycie.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 9 (dotyczące spożywania pokarmu w stanie nieważkości) zawarte w e‑materiale.

  3. Uczniowie dokonują oceny własnej pracy, kończąc zdanie: „Z dzisiejszej lekcji chcę zapamiętać…”.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.

Dla chętnych: Wykonaj polecenie 1 do mapy myśli.

Materiały pomocnicze:

Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

Eldra P. Solomon i in., Biologia, Multico, Warszawa 2007.

RTtesdUvQqBx6

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Instrukcje dla grup.
Plik PDF o rozmiarze 20.06 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

Uczniowie wykorzystują mapę myśli w fazie realizacyjnej w celu zapoznania się z budową układu pokarmowego. Chętni uczniowie wykonują polecenie nr 1 do mapy myśli jako ćwiczenie umiejętności przetwarzania informacji.