Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Justyna Szymańska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Trybunał Stanu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

11) przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje zakres odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu i wskazuje podmioty podlegające tej odpowiedzialności;

  • analizuje przebieg postępowania w sprawie odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;

  • wyjaśnia sposób powołania Trybunału Stanu;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących Trybunału Stanu;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją

1. Uczniowie mają za zadanie poszukać w zasobach internetu informacji o wnioskach o postawienie przed Trybunałem Stanu osób sprawujących najwyższe urzędy w Polsce (kogo dotyczył wniosek, z jakiego powodu został złożony, jak zakończyła się sprawa).

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu „Trybunał Stanu” i celów zajęć.

2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Podsumowanie”:

  • zakres odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;

  • kto ma inicjatywę zgłoszenia wstępnego wniosku, wobec kogo, jaki organ podejmuje decyzję o postawieniu przed Trybunałem Stanu i w jakim trybie;

  • przebieg postępowania w sprawie odpowiedzialności prawnej przed Trybunałem Stanu;

  • sposób powołania Trybunału Stanu oraz jego aktualny skład.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów referują przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Następnie uczniowie wspólnie analizują konsekwencje orzeczeń TS zawarte na widżecie interaktywnym.

3. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują ćwiczenie dołączone do materiału. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

4. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wyszukane przed lekcją przykłady wniosków o postawienie przed Trybunałem Stanu. Zespół klasowy dyskutuje o powodach składania wniosków i o tym, jak zakończyła się każda z tych spraw: czy dana osoba stanęła przed Trybunałem Stanu, czy nie i dlaczego. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

5. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania uczniowie odpowiadają na pytania, które postawili na początku lekcji.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu, sejm.gov.pl.

Uchwała Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 6 lipca 1982 r. w sprawie regulaminu czynności Trybunału Stanu, sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.