Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polegają ruchy Browna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polega zjawisko dyfuzji”, „Obserwacja ruchów Browna w przyrodzie”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o odkryciu ruchów Browna i wyjaśnia ich przyczynę, wprowadzając pojęcie fluktuacji. Uczniowie dyskutują, jak liczebność próby wpływa na wielkość fluktuacji, odwołując się do przykładów z życia codziennego. Nauczyciel omawia rysunek przedstawiający przesunięcia cząstki Browna w odstępach 30 sekund (Rys. 2. z rozdziału „Warto przeczytać”), podkreślając, że w tym czasie zachodzi bardzo wiele zderzeń, zmieniających kierunek ruchu cząstki. Nauczyciel rysuje na tablicy fragment tego rysunku z kilkoma odcinkami, a uczniowie proponują, jak mogłyby wyglądać obserwacje w krótszych czasach na przykład co 10 s i co 1 s. Uczniowie rysują innymi kolorami proponowane przez siebie tory cząstki. Powstają rysunki, w których każdemu odcinkowi rejestrowanemu w dłuższym czasie odpowiada linia łamana rejestrowana w krótszym czasie. Nauczyciel wprowadza pojęcie błądzenia losowego, podkreślając, że na kolejne położenia nie ma wpływu historia poprzednich położeń. Uczniowie oglądają animację i w grupach dyskutują nad zadanym w niej pytaniem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie na forum klasy omawiają wnioski z dyskusji nad animacją 3D. W grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez przeczytanie w domu części „Warto przeczytać” i rozwiązanie zadań nr: 1‑6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe (Animacja 3D) może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |