Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Futurystyczna autorecenzja – [Zmęczył mnie język...] Brunona Jasieńskiego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji. Uczeń:

  • opisuje stosunek Brunona Jasieńskiego do postulatów futurystów i do tradycji literackiej (Skamandra i romantyków),

  • charakteryzuje podmiot liryczny wiersza [Zmęczył mnie język],

  • analizuje język i formę utworu Jasieńskiego,

  • wyjaśnia pojęcie autorecenzji w kontekście wiersza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Futurystyczna autorecenzja – [Zmęczył mnie język...] Brunona Jasieńskiego”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem poetyckim zawartym w lekcji: [Zmęczył mnie język] Brunona Jasieńskiego. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów. Nauczyciel prosi także wszystkich uczniów, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału. Osoby szczególnie zainteresowane tematem mogą przygotować prezentację fragmentów manifestu w sprawie polskiej ortografii i manifestu w sprawie poezji futurystycznej, które będą stanowić wstęp i tło do pracy z tekstem wiersza [Zmęczył mnie język].

Faza wprowadzająca:

  1. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Anatol Stern nazwał Jasieńskiego urodzonym rewolucjonistą. Jakich zmian w twórczości poetyckiej oczekiwał Jasieński? Dlaczego buntował się przeciw tradycji poetyckiej, a zwłaszcza przeciw romantykom i skamandrytom? Pewnie wy sami łatwo się zgodzicie, że można mieć „po dziurki w nosie” „mickiewiczów i słowackich”. Czy jednak wiersz [Zmęczył mnie język] przynosi rzeczywiście przełom w formie lub treści poetyckiej?

Faza realizacyjna:

  1. W pierwszej części tej fazy lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli najważniejsze postulaty futurystów (polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”). Pomocą mogą być prezentacje przygotowane przez zainteresowanych uczniów w domu.

  2. Nauczyciel (lub wybrany uczeń) odczytuje wiersz [Zmęczył mnie język]. Poświęca chwilę na refleksję nad tytułem utworu. Później pyta uczniów, czy mają pomysł na to, by lekcja dotycząca poety rewolucjonisty i jego twórczości nie była nudna. Jeśli pojawią się ciekawe propozycje uczniów, nauczyciel włącza je w tok lekcji. Jeśli nie, proponuje zabawę z tekstem: odczytanie co drugiej strofy, odczytywanie wersów od tyłu, zapis fragmentu tekstu z pominięciem zasad ortograficznych itp. Zabawa trwa chwilę, a pytanie, które ją kończy, brzmi: czy przypadkowe zabiegi formalne mogą przyczynić się do powstania nowych treści? Czy właśnie o to chodziło futurystom i Jasieńskiemu? Odpowiedzi uczniów będą oczywiście różne, nauczyciel stara się, by uczniowie dotarli do jak najbardziej pogłębionych wniosków.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (oprócz ćw. 4). Mogą pracować w parach lub czwórkach, przygotowując się do interpretacji wiersza Jasieńskiego. Prowadzący sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla treść ćw. 4 i prosi jednego z uczniów, by zanotował na tablicy propozycje odpowiedzi pozostałych uczestników zajęć. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Jako zadanie domowe uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 (do wyboru) z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Jaworski, Dandys. Słowo o Brunonie Jasieńskim, Warszawa 2009.

  • Bruno Jasieński, But w butonierce i inne wiersze, wybór, posł. i objaśn. Krzysztof Jaworski, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.