Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Futurystyczna autorecenzja – [Zmęczył mnie język...] Brunona Jasieńskiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
opisuje stosunek Brunona Jasieńskiego do postulatów futurystów i do tradycji literackiej (Skamandra i romantyków),
charakteryzuje podmiot liryczny wiersza [Zmęczył mnie język],
analizuje język i formę utworu Jasieńskiego,
wyjaśnia pojęcie autorecenzji w kontekście wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Futurystyczna autorecenzja – [Zmęczył mnie język...] Brunona Jasieńskiego”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem poetyckim zawartym w lekcji: [Zmęczył mnie język] Brunona Jasieńskiego. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów. Nauczyciel prosi także wszystkich uczniów, by zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału. Osoby szczególnie zainteresowane tematem mogą przygotować prezentację fragmentów manifestu w sprawie polskiej ortografii i manifestu w sprawie poezji futurystycznej, które będą stanowić wstęp i tło do pracy z tekstem wiersza [Zmęczył mnie język].
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Anatol Stern nazwał Jasieńskiego urodzonym rewolucjonistą. Jakich zmian w twórczości poetyckiej oczekiwał Jasieński? Dlaczego buntował się przeciw tradycji poetyckiej, a zwłaszcza przeciw romantykom i skamandrytom? Pewnie wy sami łatwo się zgodzicie, że można mieć „po dziurki w nosie” „mickiewiczów i słowackich”. Czy jednak wiersz [Zmęczył mnie język] przynosi rzeczywiście przełom w formie lub treści poetyckiej?
Faza realizacyjna:
W pierwszej części tej fazy lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli najważniejsze postulaty futurystów (polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”). Pomocą mogą być prezentacje przygotowane przez zainteresowanych uczniów w domu.
Nauczyciel (lub wybrany uczeń) odczytuje wiersz [Zmęczył mnie język]. Poświęca chwilę na refleksję nad tytułem utworu. Później pyta uczniów, czy mają pomysł na to, by lekcja dotycząca poety rewolucjonisty i jego twórczości nie była nudna. Jeśli pojawią się ciekawe propozycje uczniów, nauczyciel włącza je w tok lekcji. Jeśli nie, proponuje zabawę z tekstem: odczytanie co drugiej strofy, odczytywanie wersów od tyłu, zapis fragmentu tekstu z pominięciem zasad ortograficznych itp. Zabawa trwa chwilę, a pytanie, które ją kończy, brzmi: czy przypadkowe zabiegi formalne mogą przyczynić się do powstania nowych treści? Czy właśnie o to chodziło futurystom i Jasieńskiemu? Odpowiedzi uczniów będą oczywiście różne, nauczyciel stara się, by uczniowie dotarli do jak najbardziej pogłębionych wniosków.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (oprócz ćw. 4). Mogą pracować w parach lub czwórkach, przygotowując się do interpretacji wiersza Jasieńskiego. Prowadzący sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla treść ćw. 4 i prosi jednego z uczniów, by zanotował na tablicy propozycje odpowiedzi pozostałych uczestników zajęć. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Jako zadanie domowe uczniowie wykonują ćw. 7 lub 8 (do wyboru) z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Jaworski, Dandys. Słowo o Brunonie Jasieńskim, Warszawa 2009.
Bruno Jasieński, But w butonierce i inne wiersze, wybór, posł. i objaśn. Krzysztof Jaworski, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.