Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Przygoda, satyra, refleksja filozoficzna. Dzienniki gwiazdowe Stanisława Lema
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje problematykę Dzienników gwiazdowych S. Lema;
opisuje sposób ujęcia motywu wędrówki w Dziennikach...;
wyjaśnia obecność elementów utopii, dystopii i antyutopii we fragmentach opowiadań z Dzienników gwiazdowych;
wskazuje i interpretuje stworzone przez Lema neologizmy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Przygoda, satyra, refleksja filozoficzna. Dzienniki gwiazdowe Stanisława Lema”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z utworami w e‑materiale: Podróż XIII i Podróż XXI. Uczniowie powinni utwory przeczytać i przygotować się do ich omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić teksty w kontekstach, np. biograficznym i/lub historycznoliterackim.Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Poleca także wykonanie zadania 1 z tej sekcji. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu. W rozmowie wprowadzającej, kierowanej przez nauczyciela, uczniowie dzielą się informacjami na temat genezy, poetyki i problematyki Dzienników gwiazdowych, które znaleźli w grafice interaktywnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły i wykonują ćw. 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przedstawiciele każdego zespołu prezentują efekty jego pracy, a nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność odpowiedzi w swobodnej dyskusji.
W następnej części lekcji uczniowie indywidualnie wykonują ćw. 7, a po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby przentują swoje argumenty w dyskusji nt. hipotezy, że rasa Pantejczyków osiągnęła doskonałą formę współżycia społecznego.
Nauczyciel dzieli uczestników na 3 zespoły i prosi, by każdy przygotował argumenty przemawiające za tym, że wizja społeczeństwa Panty ma charakter utopijny, antyutopijny lub dystopijny. Po przygotowaniu następuje krótka wymiana zdań moderowana przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru. Zwróć uwagę szczególnie na teksty, które wykorzystują motyw wędrówki.
Materiały pomocnicze:
Serwis Lem.pl
Jerzy Jarzębski, Wszechświat Lema, Kraków 2003
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.