Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Produkty erupcji wulkanicznej.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Uczeń:

9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, czym są produkty erupcji wulkanicznych,

  • zna rodzaje erupcji wulkanicznych,

  • rozpoznaje produkty erupcji wulkanicznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, obrazy/fotografie/film edukacyjny przedstawiający wybuch wulkanu

Materiały pomocnicze

M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

Wł. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wyświetla obrazy lub krótki film przedstawiający wybuchy wulkanów, wywołuje dyskusję na temat wyglądu wulkanów lub materiałów wydobywających się z wulkanu (tego, co widać na obrazach lub na filmie).

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o podawanie przykładów produktów, które wydobywają się z wulkanu w czasie wybuchu – burza mózgów.

  • Uczniowie zapisują przykłady na tablicy.

  • Następnie, pracując w parach, uczniowie charakteryzują wymienione produkty.

  • Wskazani przez nauczyciela uczniowie przedstawiają znalezione informacje o produktach erupcji wulkanicznej (uwzględniają m.in. skład chemiczny lawy).

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy – każda z nich ma za zadanie wyjaśnić pojęcie erupcji; następnie, wykorzystując e‑materiał i podręcznik, przedstawić zależności między rodzajem erupcji a jej produktami.

  • Grupy otrzymują arkusze papieru i pisaki. Na podstawie zdobytych informacji uczniowie tworzą mapy mentalne przedstawiające przebieg erupcji i rodzaj wydobywających się produktów wulkanicznych (ich zróżnicowanie).

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu grupy przedstawiają swoje mapy mentalne – nauczyciel ustala kolejność prezentacji.

  • Ocena pracy uczniów – informacje, forma przedstawienia na mapie mentalnej i jej prezentacja.

  • Na podsumowanie tej fazy lekcji nauczyciel prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną (uczniowie utrwalają zdobyte wiadomości).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było dla nich łatwe, trudne, ciekawe.

Praca domowa

  • Wykonaj pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

  • Praca pisemna. Zredaguj wypowiedź pisemną na temat wpływu erupcji wulkanów na środowisko przyrodnicze oraz życie człowieka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

• Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji z zakresu podstawowego i rozszerzonego dotyczących wulkanizmu, np. typów wulkanów, tworzenia się gór wulkanicznych itp.