Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Tendencje zmian układu osadniczego w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje typy zespołów miejskich,

  • omawia współczesne przemiany w osadnictwie wiejskim,

  • analizuje przyczyny i skutki przemian układów osadniczych w Polsce.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna

Materiały pomocnicze:

W. Maik, Osadnictwo jako przedmiot badań geograficznych, [w:] Człowiek i przestrzeń, B. Kortus (red.), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001, s. 101–111. Dostępny w internecie: denali.geo.edu.pl (dostęp 17.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi wskazaną osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie, z czym kojarzy im się osadnictwo. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji na tablicy.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom treści zawarte w pierwszej części sekcji „Przeczytaj” w formie pogadanki. Następnie, po krótkim wprowadzeniu dotyczącym współczesnych przemian w osadnictwie wiejskim, nauczyciel otwiera dyskusję na temat przyczyn i skutków tych przemian. Moderuje dyskusję, czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, po zakończeniu dyskusji krótko podsumowuje ją.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Uczniowie analizują grafikę interaktywną i wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Wskazani uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad ich poprawnością, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z części „Sprawdź się”

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej na temat ich pracy na lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Odszukaj dane statystyczne związane ze zmianami liczby ludności dla miejscowości, w której mieszkasz. Jaka tendencja dominuje w analizowanych przez ciebie danych? Z czym związany może być napływ/ubytek ludności?

Wskazówki metodyczne do zastosowania multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących urbanizacji i aglomeracji (np. zakres podstawowy: VIII. 14), a także podczas lekcji Nowe funkcje wsi.