Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Hetyci i Fenicjanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje społeczność Hetytów oraz Fenicjan;
wskazuje przyczyny i kierunki ekspansji Fenicjan w obszarze Morza Śródziemnego;
opisuje wynaleziony przez Fenicjan alfabet fonetyczny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego Hetytów oraz Fenicjan. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie pracują w parach, zapoznają się z mapą i wykonują polecenie 1: „Na podstawie mapy opisz kierunki ekspansji kolonialnej Fenicjan”. W parach dyskutują i zapisują wnioski. Następnie przedstawiciel wybranej lub wylosowanej pary omawia swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. Pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Jako uzupełnienie pracy z mapą uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 3 i 5 z części „Sprawdź się”, związane z kolonizacją fenicką.
Nauczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczeń 4 i 6, rozwiązuje je wraz z uczniami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy do czterech osób, a następnie losuje wśród grup hasła „Hetyci” oraz „Fenicjanie”. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje swoje główne (wylosowane) hasło i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Po wykonaniu pracy, w zależności od liczebności klasy i czasu, nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych grup; powinien uwzględnić przedstawicieli co najmniej dwóch grup, pracujących nad różnymi hasłami.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może ocenić pracę wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1, Do końca wojen perskich, Warszawa 1988.
N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, tłum. A. Łukaszewicz, Warszawa 2006.
E. i H. Klengel, Hetyci i ich sąsiedzi, tłum. B. i T. Baranowscy, Warszawa 1974.
S. Moscati, Świat Fenicjan, tłum. M. Gawlikowski, Warszawa 1968.
B. Nowacki, Grecja kupiecka, w: Maraton – 2500 lat od wielkiej bitwy, „Pomocnik Historyczny Polityki”, red. A. Krzemińska, L. Będkowski, 10/2010.
J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2002.
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” mogą być wykorzystane podczas lekcji o kolonizacji greckiej jako dodatkowe źródło informacji dla uczniów.