Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Czy maszyny zastąpią człowieka? Rewolucja przemysłowa i jej skutki.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego w ciągu pokolenia tysiące ludzi w Wielkiej Brytanii wyprowadziło się ze wsi do miast,
tłumaczy, co decydowało o tym, że pierwsze fabryki powstawały w okolicy rzek i kanałów,
bierze udział w debacie o tym, czy mechanizacja i automatyzacja jest błogosławieństwem czy przekleństwem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie przez nauczyciela tematu „Czy maszyny zastąpią człowieka? Rewolucja przemysłowa i jej skutki” i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca, by uczniowie pracowali w parach i opracowali swoje mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, które ochotnik zapisuje na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracowali ze schematem multimedialnym przedstawiającym Manchester na przełomie XVIII i XIX w. Poleca, aby zapoznali się ze schematem, a następnie w parach wykonali polecenie nr 1. Wybrana para przedstawia swoje odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
W kolejnym kroku prowadzący zadaje uczniom pytanie: Dlaczego przędzalnie w Manchesterze powstały na obrzeżach miasta, a nie w jego centrum? Uczniowie krótko dyskutują na ten temat, jedna osoba zapisuje wnioski na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, jak wygląda budowanie fabryk obecnie? Gdzie powstają? Czy coś zmieniło się w porównaniu z omawianym okresem historii, a jeśli tak, to z czym były związane te zmiany?
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Czy maszyny zastąpią człowieka? Rewolucja przemysłowa i jej skutki”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Przygotuj krótką notkę, w której porównasz obawy ludzi związane z rewolucją przemysłową w XVIII w. oraz z zachodzącymi obecnie zmianami w przemyśle (automatyzacja produkcji, nowoczesne technologie).
Materiały pomocnicze:
Geremek B., Piesowicz K., Ludzie, towary, pieniądze, Warszawa 1968.
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1977.
Wielka historia świata. Świat w XVIII wieku, t. 8, red. P. Franaszek, Kraków 2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.