Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Podsumowanie wiadomości z elektrostatyki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VI. Elektrostatyka. Uczeń:
1) posługuje się zasadą zachowania ładunku;
2) oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków, stosując prawo Coulomba;
3) posługuje się pojęciem pola elektrycznego; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; opisuje pole jednorodne;
5) opisuje kondensator jako układ dwóch przeciwnie naładowanych przewodników, pomiędzy którymi istnieje napięcie elektryczne oraz jako urządzenie magazynujące energię.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
1) posługuje się zasadą zachowania ładunku;
2) oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków stosując prawo Coulomba;
3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne;
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste , społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia najważniejsze pojęcia elektrostatyki;

  2. podsumowuje najważniejsze wiadomości z zakresu elektrostatyki;

  3. rozpoznaje sposoby elektryzowania ciał;

  4. analizuje prawo Coulomba i prawo Gaussa;

  5. wyjaśnia, czym jest kondensator oraz wykorzystuje jego najważniejsze właściwości.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, mapa pojęciowa, długopis, kalkulator

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czy uczniowie wiedzą, czym jest pole elektryczne, ładunek elektryczny, jakie są sposoby elektryzowania ciał, o czym informuje prawo Coulomba, czym jest kondensator? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie konstruują mapę pojęciową. Po obejrzeniu mapy myśli, nauczyciel sprawdza ponownie, czy uczniowie mają jakieś pytania z nią związane, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub mapy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów na dwa lub trzy zespoły. Następnie rysuje na tablicy układ dwóch, trzech lub czterech ładunków (na linii prostej, lub w wierzchołkach odpowiedniego wielokąta foremnego) o jednakowych lub różnych znakach i prosi naprzemiennie każdy z zespołów o narysowanie linii pola elektrycznego w zadanym układzie ładunków (układ linii można zweryfikować np. na stronie https://phet.colorado.edu/sims/html/charges-and-fields/latest/charges-and-fields_en.html). Zespół, który narysuje linie poprawnie, dostaje punkt. Jeśli rysunek będzie błędny, kolejny zespół może go poprawić zdobywając punkt. Wygrywa zespół, który pierwszy dostanie pięć punktów, lub uzyska większą liczbę punktów do dzwonka na przerwę. Nagrodą może być podpowiedź podczas klasówki lub mniejsza ilość zadań do domu.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji w domu – jako powtórzenie materiału.