Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Podsumowanie wiadomości z elektrostatyki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | nauczanie hybrydowe, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, mapa pojęciowa, długopis, kalkulator |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czy uczniowie wiedzą, czym jest pole elektryczne, ładunek elektryczny, jakie są sposoby elektryzowania ciał, o czym informuje prawo Coulomba, czym jest kondensator? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
Uczniowie konstruują mapę pojęciową. Po obejrzeniu mapy myśli, nauczyciel sprawdza ponownie, czy uczniowie mają jakieś pytania z nią związane, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub mapy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwa lub trzy zespoły. Następnie rysuje na tablicy układ dwóch, trzech lub czterech ładunków (na linii prostej, lub w wierzchołkach odpowiedniego wielokąta foremnego) o jednakowych lub różnych znakach i prosi naprzemiennie każdy z zespołów o narysowanie linii pola elektrycznego w zadanym układzie ładunków (układ linii można zweryfikować np. na stronie https://phet.colorado.edu/sims/html/charges-and-fields/latest/charges-and-fields_en.html). Zespół, który narysuje linie poprawnie, dostaje punkt. Jeśli rysunek będzie błędny, kolejny zespół może go poprawić zdobywając punkt. Wygrywa zespół, który pierwszy dostanie pięć punktów, lub uzyska większą liczbę punktów do dzwonka na przerwę. Nagrodą może być podpowiedź podczas klasówki lub mniejsza ilość zadań do domu.
Praca domowa:
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji w domu – jako powtórzenie materiału.