Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Promile w praktyce. U jubilera

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje obliczenia z wykorzystaniem promili

  • stosuje promile w obliczeniach jubilerskich

  • dobiera i tworzy modele matematyczne podczas rozwiązywania problemów z kontekstem realistycznym

  • stosuje i tworzy strategie prowadzące do rozwiązywania zadań praktycznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • lista atrybutów

  • technika obserwacji migawkowych

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w grupach tworzą listy atrybutów dotyczących zagadnień związanych z promilami. Lista opatrzona powinna być odpowiednimi wzorami.

  2. Uczniowie prezentują swoje listy i wybierają najciekawszą. Lista ta zostanie uzupełniona pod koniec  zajęć.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach techniką obserwacji migawkowych. W każdej grupie jeden z uczniów jest obserwatorem. Jego zadaniem jest obserwowanie sposobu pracy kolegów, podziału ról w grupie, itd.

  2. Grupy zapoznają się z zadaniami z sekcji „Przeczytaj” – najpierw próbują samodzielnie rozwiązać zapisane tam zadania, a następnie porównują z zapisem.

  3. Każda z grup powinna też ułożyć 2 zadania podobnego typu i dać do rozwiązania innej grupie.

  4. Uczniowie prezentują rozwiązania zadań, które otrzymali od kolegów.

Faza podsumowująca:

  1. Obserwatorzy grup dzielą się swoimi obserwacjami na temat pracy grup, omawiają wykorzystane strategie, interakcje osobowe, mocna i słabe strony pracy.

  2. Uczniowie wspólnie uzupełniają listę atrybutów, rozpoczętą na początku lekcji, o poznane wzory i wiadomości.

  3. Uczniowie w parach układają matematyczne puzzle.

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązać ćwiczenia sprawdzające.

Materiały pomocnicze:

Procent i promilD1a8DqZjProcent i promil

Wskazówki metodyczne:

Puzzle można wykorzystać do mini – sprawdzianu umiejętności uczniów.