Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Ludzie, pieniądze, idee. Nowe koncepcje ekonomiczne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXIV. Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
1) charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXIV. Europa w dobie oświecenia. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i interpretuje fragmenty tekstów myślicieli oświeceniowych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia merkantylizmu i fizjokratyzmu;

  • charakteryzuje poglądy Adama Smitha i wyjaśnia pojęcie liberalizmu gospodarczego;

  • porównuje poglądy François Quesnaya i Adama Smitha;

  • tłumaczy, czym jest leseferyzm.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć, przedstawienie celu lekcji i ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wskazanego ucznia (lub ochotnika) o przypomnienie, czym był merkantylizm, i wymienienie jego najważniejszych zasad.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący przybliża uczniom przyczyny pojawienia się nowych idei ekonomicznych w dobie oświecenia. Omawia twórców fizjokratyzmu oraz idee liberalizmu gospodarczego. Przybliża sylwetki François Quesnaya i Adama Smitha.

  2. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 2, 3 i 4, analizują biogramy QuesnayaSmitha oraz ich dzieła. Następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność odpowiedzi. W kolejnym kroku uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 5, dopasowując nazwy „instytucji” do poglądów danego myśliciela.

  3. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie słuchają nagrania z fragmentem publikacji Adama Smitha, a następnie indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2, zaznaczając poprawne odpowiedzi.

  4. Nauczyciel wprowadza pojęcie leseferyzmu. Uczniowie wykonują ćwiczenie 6.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 7, analizują fragmenty pism omawianych ekonomistów.

  2. Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 9: „Wymyśl i opisz scenę serialu, którego akcja toczy się w XVIII‑wiecznym Paryżu i w której pojawić się mają François Quesnay oraz Adam Smith. Pamiętaj, żeby zachować wierność faktom historycznym”.

Materiały pomocnicze:

B. Geremek, K. Piesowicz, Ludzie, towary, pieniądze, Warszawa 1968.

E. Rostworowski, Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1977.

Wielka historia świata. Świat w XVIII wieku, t. 8, red. P. Franaszek, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.