Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Tworzenie mapy GIS
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony: I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.
Uczeń:
wykorzystuje technologie informacyjno–komunikacyjne i geoinformacyjne do pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia źródła pozyskiwania darmowych danych do tworzenia map,
wskazuje programy i aplikacje do tworzenia map GIS,
opracowuje kartogram, korzystając z darmowego oprogramowania QGIS.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z filmem samouczkiem zawartym w e‑materiale i tekstem e‑materiału, opracowanie kartogramu)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety (z dobrym dostępem do internetu), e‑materiał, kartki papieru
Materiały pomocnicze:
GIS Support, Dane do pobrania (dostęp 5.02.2021).
W. Grygorenko, Redakcja i opracowanie map ogólnogeograficznych, PPWK, Warszawa 1970.
GUGiK, Dane z państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju - PRG (dostęp 5.02.2021).
GUS, Bank Danych Lokalnych (dostęp 5.02.2021). NaturalEarthData.com (dostęp 5.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć: Jedziesz na wycieczkę, z jakich źródeł informacji skorzystasz, mając na uwadze: dojazd, atrakcje turystyczne, bazę noclegową oraz wyżywienie?
Podkreślenie źródeł tradycyjnych i multimedialnych. Wyjaśnienie co oznacza skrót GIS oraz nawiązanie do najciekawszych elementów związanych z początkami Geographic Information System.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Pogadanka – w jaki sposób i gdzie możemy wykorzystać bazę danych GIS? Uczniowie podają przykłady i zapisują na tablicy, tworząc mapę myśli.
Nauczyciel zadaje pytanie, czy uczniowie mogliby wykorzystać GIS do stworzenia własnej mapy.
Prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem w e‑materiale: Skąd czerpać dane do stworzenia mapy?
Krótka dyskusja o programach możliwych do wykorzystania.
Nauczyciel stawia przed uczniami zadanie wykonania mapy GIS, przedstawiającej kartogram gęstości zaludnienia poszczególnych województw w Polsce; w wykonaniu zadania uczniowie wykorzystają program wskazany w e‑materiale.
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału: Kartogram gęstości zaludnienia Polski – krok po kroku; pobierają darmowy program ze strony https://www.qgis.org/pl/site/forusers/download.html (link podany w e‑materiale).
Jeżeli nauczyciel tworzył mapę GIS (sam lub z uczniami), może wybrać inny przykład do tworzenia mapy GIS ( inną jej treść); jeżeli jest początkującym w tworzeniu tego typu map, powinien skorzystać z przykładu w e‑materiale.
Po zapoznaniu się z tekstem, uczniowie analizują film samouczek, który w praktyczny sposób pokazuje, jak stworzyć kartogram i na koniec mapę GIS.
Uczniowie dobierają się w pary, każda z par, korzystając z poznanej instrukcji, tworzy mapę GIS z kartogramem przedstawiającym gęstość zaludnienia Polski.
Uczniowie zapisują swoje mapy w pliku PDF, jeżeli jest taka możliwość, drukują je.
Mapę można wkleić do zeszytu zamiast notatki z lekcji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie lub w parach (w których pracowali na lekcji) wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Na koniec uczniowie wymieniają umiejętności, które utrwalili lub nabyli podczas tej lekcji; mówią co było łatwe, trudne, do czego chcieliby wrócić na innych lekcjach itp.
Praca domowa
Pracując z kolegą/koleżanką, wykonaj mapę GIS dotyczącą waszego regionu – tytuł (temat) mapy możecie wybrać dowolnie. Mapę zapisz (do przedstawienia w klasie) lub wydrukuj.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Film samouczek może wykorzystać uczeń indywidualnie przy planowaniu np. wycieczki, wakacji oraz do samodzielnego kształcenia.