Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyznaczyć położenie środka masy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna. |
Formy zajęć: | Praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | - |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina pojęcie środka masy i zapisuje jak definiujemy go je matematycznie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przechodzi do zagadnienia środka masy bryły, prezentując np. zeszyt, deskę, cegłę, tekturowy arkusz czy inny duży przedmiot - i pokazuje, próbując podeprzeć go w różnych punktach, że środek masy znajduje się w środku geometrycznym. Z tektury uczniowie mogą wyciąć różne kształty (prostokąty, okręgi, trójkąty), zaznaczyć na nich markerem punkt, w którym trzeba je podeprzeć, a następnie - od linijki - narysować odpowiednio ich przekątne, średnice i środkowe, a następnie pokazać, że przecinają się one właśnie w tym wyznaczonym eksperymentalnie punkcie. Uczniowie następnie samodzielnie rozwiązują zadania rachunkowe, w szczególności zadania 7 i 8 z niniejszego e‑materiału. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje treści przekazane w trakcie lekcji i zachęca do dalszego eksperymentowania w domu. Nauczyciel zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Zasugerować rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana zgodnie ze scenariuszem. |