Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Drogi wodne transportu śródlądowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:

  1. przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest transport śródlądowy i jakie jest jego znaczenie,

  • wymienia główne drogi wodne w transporcie śródlądowym,

  • charakteryzuje główne systemy rzeczne wykorzystywane w transporcie śródlądowym.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metodytechniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: atlas świata

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest transport, a w szczególności - transport śródlądowy wodny.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie jest znaczenie transportu wodnego i od czego zależny jest rozwój tego rodzaju transportu, a także przedstawia wady i zalety transportu rzecznego.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę interaktywną. Uczniowie analizują grafikę, pozyskują informacje dotyczące przedstawionych systemów, klikając na poszczególne systemy rzeczne.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie towary mogą być przewożone za pomocą transportu śródlądowego. Kiedy uczniowie zaproponują poprawną odpowiedź, nauczyciel na mapie ściennej wskazuje szlaki morskie dla danego typu towarów.

  • Następnie uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza tych, którzy jako pierwsi wykonają zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e- materiale.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.