Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Na czym polega transport ciepła przez konwekcję? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; V. Termodynamika. Uczeń: 2) odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy; Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VI. Termodynamika. Uczeń: 2) odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Gdzie należy zamontować kaloryfery, aby zapewnić równomierny rozkład temperatur w budynku?”, „Na czym polega zjawisko rozszerzalności objętościowej gazów?”, „Na czym polega zjawisko rozszerzalności objętościowej cieczy?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. • Odwołanie do wiedzy uczniów o rozszerzalności cieplnej. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel na przykładzie podgrzewanej wody wyjaśnia, na czym polega zjawisko konwekcji. Uczniowie podają inne przykłady, gdzie takie zjawisko występuje. Każdy przykład uczniowie analizują, określając, jak poruszają się prądy cieczy lub gazu. Uczniowie oglądają multimedium bazowe - animację, wyjaśniającą, jak działa grawitacyjna instalacja centralnego ogrzewania. Następnie uczniowie dyskutują nad poleceniami aktywizującymi umieszczonymi pod Animacją 3D. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojonych wiadomości uczniowie w grupach rozwiązują kilka zadań od 3 do 8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 i 2 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane w fazie realizacyjnej lekcji, jak opisano powyżej. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji, w celu powtórzenia i utrwalenia materiału. |