Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak powstaje ustawa? – projekt

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia podmioty uprawnione do inicjatywy ustawodawczej;

  • analizuje zasady związane z wnoszeniem projektu ustawy przez każdy z uprawnionych podmiotów;

  • charakteryzuje elementy wniosku składanego w ramach inicjatywy ustawodawczej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstu literackiego;

  • rybi szkielet;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel rysuje na tablicy schemat rybiego szkieletu, w jego głowie umieszcza napis „Inicjatywa ustawodawcza”. Uczniowie proponują, w jaki sposób uzupełnić większe ości ryby, podając podmioty, które ich zdaniem mają w RP inicjatywę ustawodawczą. Prawidłowe sugestie uczniów nauczyciel umieszcza na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na pięć grup. Zadaniem każdej z nich jest przeanalizowanie schematu interaktywnego pod kątem jednego z wariantów inicjatywy ustawodawczej (projekt poselski, prezydencki, rządowy, senacki, obywatelski) z uwzględnieniem analizy załączonych materiałów źródłowych. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie proponują, jakie najważniejsze informacje na temat poszczególnych podmiotów inicjatywy ustawodawczej warto dopisać na rybim szkielecie.

2. Ćwiczenia 1–3 z bloku ćwiczeń interaktywnych. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i je uzupełniają.

3. Dyskusja: Czy możliwość podpisywania się pod obywatelskim projektem ustawy w internecie to dobre rozwiązanie? Jakie inne rozwiązania dotyczące obywatelskich projektów ustaw warto byłoby wprowadzić i dlaczego?

4. Ćwiczenie 7 z bloku ćwiczeń interaktywnych. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązanie, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i je uzupełniają.

5. Dyskusja: Znaczenie konsultacji społecznych w procesie legislacyjnym.

Faza podsumowująca

1. Gdyby na kolejnej lekcji miała zostać przeprowadzona kartkówka z omawianego dziś materiału, jakie pytania mogłyby się na niej pojawić? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

Praca domowa:

1. Ćwiczenia interaktywne 4‑6 i 8.

2. Obywatelskiej inicjatywie ustawodawczej należy nadać większą rangę w porównaniu do innych projektów ustaw. Przedstaw argumenty przemawiające za i przeciwko przedstawionej tezie oraz propozycje rozwiązań, które mogłyby zadecydować o nadaniu obywatelskiej inicjatywie ustawodawczej większej rangi niż ta, którą ma obecnie.

Materiały pomocnicze:

Internetowe zasoby umieszczone na stronie Sejmu RP w zakładce Prace Sejmu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania lekcji odwróconej.