Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak opisać ruch niejednostajny po okręgu? |
Grupa docelowa: | II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
Metody nauczania: | dyskusja i wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | film samouczek obrazujący ruch niejednostajny po okręgu, i sposób jego opisu, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak opisać ruch niejednostajny po okręgu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w grupie zapoznają się z treścią e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel na tablicy wyprowadza związek pomiędzy liniowymi i kątowymi parametrami ruchu, dla ruchu niejednostajnego po okręgu ze stałym przyspieszeniem stycznym. Nauczyciel przedstawia uczniom przykłady ruchu niejednostajnego po okręgu, natomiast uczniowie - w formie burzy mózgów - starają się podać inne sytuacje, które można opisać w ten sposób. Uczniowie na tablicy rozwiązują zadania 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Na podstawie zadania 5 zapoznają się z różnymi formami przedstawienia ruchu niejednostajnego po okręgu na wykresie. W zadaniach 7 i 8 uczniowie zapoznają się z rachunkami, związanymi z rozwiązaniem konkretnego zagadnienia, w ramach ruchu niejednostajnego po okręgu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz ponownie oglądając film samouczek. Uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania 1‑4 zamieszczone w zestawie zadań dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów przed lekcją i stanowić podstawę do dyskusji na lekcji na temat ruchu niejednostajnego po okręgu oraz sposobów jego opisu. |