Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Bartłomiej Klus

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak opisać ruch niejednostajny po okręgu?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
11 ) opisuje ruch niejednostajny po okręgu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyprowadza relacje wiążące parametry liniowe i kątowe, w ruchu niejednostajnym po okręgu;

  2. wyznacza wartości przemieszczenia kątowego w ruchu niejednostajnym po okręgu,

  3. oblicza wartość końcowej prędkości kątowej w ruchu niejednostajnym po okręgu.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego

Metody nauczania:

dyskusja i wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

film samouczek obrazujący ruch niejednostajny po okręgu, i sposób jego opisu, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak opisać ruch niejednostajny po okręgu?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w grupie zapoznają się z treścią e‑materiału.
Uczniowie w grupie dyskutują nad znanymi im parametrami ruchu, które mogą zostać wykorzystane do jego opisu.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem prezentującym ruch niejednostajny po okręgu oraz sposób jego opisu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel na tablicy wyprowadza związek pomiędzy liniowymi i kątowymi parametrami ruchu, dla ruchu niejednostajnego po okręgu ze stałym przyspieszeniem stycznym. Nauczyciel przedstawia uczniom przykłady ruchu niejednostajnego po okręgu, natomiast uczniowie - w formie burzy mózgów - starają się podać inne sytuacje, które można opisać w ten sposób. Uczniowie na tablicy rozwiązują zadania 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Na podstawie zadania 5 zapoznają się z różnymi formami przedstawienia ruchu niejednostajnego po okręgu na wykresie. W zadaniach 7 i 8 uczniowie zapoznają się z rachunkami, związanymi z rozwiązaniem konkretnego zagadnienia, w ramach ruchu niejednostajnego po okręgu.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz ponownie oglądając film samouczek. Uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania 1‑4 zamieszczone w zestawie zadań dołączonych do e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów przed lekcją i stanowić podstawę do dyskusji na lekcji na temat ruchu niejednostajnego po okręgu oraz sposobów jego opisu.