Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej.

Uczeń:

5. charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego 24 października 1929 r. jest nazywany w Stanach Zjednoczonych czarnym czwartkiem;

  • tłumaczy, dlaczego w okresie Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego podniósł się w Stanach Zjednoczonych wskaźnik samobójstw;

  • rozstrzyga, czy żyjąc w Stanach Zjednoczonych w okresie Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego zagłosowałby na Franklina Delano Roosevelta, startującego na drugą kadencję.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca uczniów z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, każda z nich opracowuje jeden z fragmentów z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 – Złote lata dwudzieste

  • Grupa 2 – Czarny czwartek

  • Grupa 3 – Nowy Ład

  • Grupa 4 – System naczyń połączonych

Nauczyciel określa czas na przygotowanie, poleca też, aby zespoły wskazały swoich przedstawicieli, którzy będą prezentować przygotowane fragmenty.

  1. Prezentacja prac uczniów. Uczniowie notują najważniejsze informacje podczas wystąpień koleżanek i kolegów, mogą zadawać im dodatkowe pytania. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje wystąpienia uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel prezentuje treść polecenia nr 1 „Wysłuchaj audiobooka. Następnie wskaż, co według Roosevelta było najpilniejszym zadaniem rządu amerykańskiego i dlaczego? Jakie działania zapowiadał w tej dziedzinie?”, po czym uczniowe wykonują je indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.

  3. W kolejnym kroku uczniowie w parach wykonują polecenie nr 2. Ustalają, w których aspektach życia społecznego i ekonomicznego prezydent Roosevelt zapowiadał zmiany, oceniają, w jakim stopniu przedstawiony przez niego w przemówieniu inauguracyjnym program odbudowy gospodarki można uznać za rewolucyjny i dlaczego. Wskazana (lub wylosowana) para przedstawia swoje propozycje, pozostali uczniowie mogą dyskutować i zgłaszać swoje propozycje. Jedna osoba z klasy może na koniec dyskusji podsumować pracę uczniów z audiobookiem.

  4. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny słownej pracy klasy.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Ciemne lata. Wielki Kryzys Ekonomiczny i polityka Nowego Ładu” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały pomocnicze:

  • P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Londyn 1992.

  • M. Sobańska, S. B. Lenard, Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów,  Warszawa 1998.

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.