Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji , gdzie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania - wymagania ogólne:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Zakres rozszerzony.
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje własności funkcji wykładniczej z wykresu,
łączy wzór funkcji wykładniczej z wykresem i własnościami,
wykorzystuje przekształcenia wykresu funkcji wykładniczej do rozwiązywania problemów,
stosuje różne strategie rozwiązywania zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda stolików eksperckich;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie przypominają różne przekształcenia wykresów funkcji wykładniczej - korzystają z e‑podręcznika. Następnie uczniowie pracują metodą stolików eksperckich. W tym celu eksperci zapoznają się z materiałem teoretycznym dotyczącym tematu z sekcji „Przeczytaj” oraz szkicują po dwa wykresy funkcji wykładniczych po złożeniu z wartością bezwzględną. Porównują własności tych wykresów, a następnie dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniami z pozostałymi uczniami. Każdy z ekspertów prezentuje wykonane wykresy i omawia ich własności. Następnie uczniowie wspólnie rozwiązują przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
W kolejnym kroku uczniowie zapoznają się z poleceniami w części „Aplet”. Zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w niej przedstawione. Nauczyciel wyjaśnia je w dyskusji z całą klasą.
Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 z części „Sprawdź się” z pomocą całej klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je z uczniami na bieżąco.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.
Ćwiczenie nr 6, 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie omawiają je wspólnie z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Wykres i własności funkcji , gdzie ” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Liczba stolików eksperckich powinna zależeć od podziału materiału przeznaczonego na lekcję.