Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Wójtowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres i własności funkcji y=fx, gdzie fx=ax

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele nauczania - wymagania ogólne:

V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Zakres rozszerzony.

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje własności funkcji wykładniczej z wykresu,

  • łączy wzór funkcji wykładniczej z wykresem i własnościami,

  • wykorzystuje przekształcenia wykresu funkcji wykładniczej do rozwiązywania problemów,

  • stosuje różne strategie rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda stolików eksperckich;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie przypominają różne przekształcenia wykresów funkcji wykładniczej - korzystają z e‑podręcznika. Następnie uczniowie pracują metodą stolików eksperckich. W tym celu eksperci zapoznają się z materiałem teoretycznym dotyczącym tematu z sekcji „Przeczytaj” oraz szkicują po dwa wykresy funkcji wykładniczych po złożeniu z wartością bezwzględną. Porównują własności tych wykresów, a następnie dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniami z pozostałymi uczniami. Każdy z ekspertów prezentuje wykonane wykresy i omawia ich własności. Następnie uczniowie wspólnie rozwiązują przykłady z sekcji „Przeczytaj”.

  2. W kolejnym kroku uczniowie zapoznają się z poleceniami w części „Aplet”. Zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w niej przedstawione. Nauczyciel wyjaśnia je w dyskusji z całą klasą.

  3. Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 z części „Sprawdź się” z pomocą całej klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je z uczniami na bieżąco.

  4. W dalszej części uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia 3‑5. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.

  5. Ćwiczenie nr 6, 7 i 8 uczniowie wykonują indywidualnie, a następnie omawiają je wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Wykres i własności funkcji y=fx, gdzie fx=ax” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

Praca domowa:

  1. Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Liczba stolików eksperckich powinna zależeć od podziału materiału przeznaczonego na lekcję.