Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Śmierć w średniowieczu: nie taka straszna, jak ją malują

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • porządkuje swoje wiadomości na temat motywu śmierci w literaturze średniowiecza,

  • poznaje wyobrażenia na temat „życia po życiu”, które Dante zawarł w Boskiej komedii,

  • opisuje sposób przedstawiania śmierci w średniowieczu, opierając się na tekście teoretycznoliterackim i odwołując się do dzieł malarskich,

  • wyjaśnia, na czym polegał demokratyczny charakter śmierci w jej średniowiecznych przedstawieniach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczestnikom zajęć e materiał: Śmierć w średniowieczu: nie taka straszna, jak ją malują. Prosi uczniów o zanotowanie w punktach najważniejszych kwestii na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
    Uczniowie mają też za zadanie przygotować współczesne przykłady z tekstów kultury ilustrujące wyobrażenia śmierci.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
    Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, np.: Śmierć to zjawisko, które towarzyszy nam od zarania i traktowana jest jako niezbadana zagadka istnienia, dlatego też religie świata i systemy filozoficzne podejmują jej temat. Motyw śmierci bywa inspiracją, jest przedmiotem parafraz, interpretacji, refleksji wielu twórców. Szczególnie popularny był w średniowieczu, do czego nawiążemy podczas lekcji. Najpierw jednak odwołajmy się do tego, co jest nam bliższe – do własnych obserwacji i doświadczeń odbiorców współczesnej literatury i sztuki, do dziedzin, w których śmierć jest jednym z uniwersalnych tematów. Chętni uczniowie zabierają głos, a nauczyciel uzupełnia informacje (propozycje znajdują się w materiałach dodatkowych). Warto podkreślić różne podejścia do śmierci.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem kultury – prezentacja obrazu Petera Bruegla Triumf śmierci jako jednego z najbardziej rozpoznawalnych obrazów wykorzystujących motyw śmierci. Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się reprodukcji i podzielenie się wrażeniami.

  2. Praca z multimedium (sekcja: „Prezentacja multimedialna 1”). Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach przeanalizowali cechy zaświatów i wizję śmierci opisane w Boskiej komedii. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z multimedium (sekcja: „Prezentacja multimedialna 2”). Uczniowie w parach wykonują polecenie 1.

  4. Praca zespołowa. Prowadzący wybiera osobę, która odczytuje treść kolejnego zadania: „Jakie znaczenie ma upływający czas w motywie tańca śmierci?”. Uczeń, prowadząc na forum analizę problemu, podaje swoją propozycję rozwiązania. Nauczyciel zachęca do dyskusji pozostałych uczniów, jeśli jest to koniecznie, naprowadza na prawidłowe rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prezentuje fragment filmu Siódma pieczęć Ingmara Bergmana (fragmenty rozgrywki szachowej Antoniusa Blocka ze Śmiercią), a następnie zadaje pytanie: „Jakie widzicie podobieństwa, a jakie różnice w przedstawieniu śmierci w utworach średniowiecznych i we fragmencie filmu?”. Uczniowie dzielą się refleksjami, a nauczyciel podkreśla, że filmowa rozgrywka ze śmiercią jest przykładem wykorzystania toposu kulturowego.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćw. 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna 2”.

  2. Wskaż utwór literacki, w którym ukazana jest rozgrywka ze śmiercią. Uzasadnij swój wybór.

Materiały pomocnicze:

  • Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.

  • Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.

  • Marek Żukow Karczewski, Taniec śmierci (Dance macabre), „Życie Literackie” 1989/43.

  • Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.

Propozycje do wykorzystania – różne ujęcia motywu śmierci:

Literatura:

  • Eric‑Emmanuel Schmitt, Oscar i pani Róża

  • Marcus Kusak, Złodziejka książek

  • Terry Pratchett, Mort

  • Miron Białoszewski, Wywiad

Muzyka:

  • Pink Floyd, The Great Gig In The Sky (album Dark Side of The Moon)

  • Grzegorz Turnau, Śmierć na pięć lub Republika, Śmierć na pięć

  • O.S.T.R., Życie po śmierci (Autentycznie)

Sztuka:

  • Zdzisław Beksiński, Pełzająca śmierć

  • Alina Szapocznikowa, Pogrzeb Aliny

Film:

  • Siódma pieczęć, reż. Ingmar Bergman

  • Katyń, reż. Andrzej Wajda

  • Pora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.