Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta Agata Fronczak |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Niepewność całkowita |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Treści nauczania – wymagania szczegółowe Zakres rozszerzony: I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | Na początku: dyskusja i burza mózgów, potem praca uczniów w parach lub w małych grupach. |
Formy zajęć: | Najpierw wprowadzenie przez nauczyciela, potem praca całego zespołu klasowego. |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem dla nauczyciela i dla każdej pary uczniów tablet lub inne urządzenie z dostępem do internetu i umożliwiające przeglądanie e‑materiałów na platformie e‑podreczniki.pl. Aplikacje komputerowe ułatwiające obliczenia niepewności statystycznych. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały: Jak w praktyce prowadzić pomiar i szacować niepewności pomiarowe?, Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa, Jak prowadzić obliczenia na podstawie wyników pomiarowych i w jaki sposób zapisać wynik?, Co to takiego histogram? |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji, w ramach pracy domowej, nauczyciel poprosił uczniów o przypomnienie sobie tego, w jaki sposób wyznacza się niepewność standardową pojedynczego pomiaru i pomiaru powtarzalnego. W tym celu zalecił uczniom przeczytanie części „Wprowadzenie” i „Warto przeczytać” z e‑materiałów pt.: Jak w praktyce prowadzić pomiar i szacować niepewności pomiarowe? i „Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa”. Lekcja zaczyna się od postawienia przez nauczyciela problemu przekazywania informacji o wynikach pomiarów wykonywanych w różnych laboratoriach naukowych na świecie. Problem ten powinien zainicjować dyskusję nt. konieczności posługiwania się jednolitym systemem wyznaczania i zapisu niepewności pomiarowych. W dyskusji nauczyciel akcentuje problem różnych źródeł niepewności pomiarowych (zob. materiał pt. Jakie mogą być źródła niepewności pomiarowych? ). | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w dyskusji określają, jakie pojęcia i wielkości wykorzystywane w analizie danych doświadczalnych powinny podlegać ujednoliceniu. W dyskusji powinni ustalić, że tymi wielkościami powinny być: definicja „całkowitej” niepewności standardowej, która powinna obejmować „wszystkie” źródła błędów pomiarowych oraz sposób zapisu wyniku pomiaru uwzględniający tę niepewność. Nauczyciel podsumowuje dyskusję i na tablicy (przy pomocy uczniów) wypisuje wzory na niepewność całkowitą i jej składowe: niepewność standardową typu A, która jest związana ze statystycznym rozrzutem wyników pomiaru powtarzalnego) i niepewność standardową typu B (która jest m.in. związana z dokładnością przyrządów pomiarowych). Następnie nauczyciel wyświetla na rzutniku grafikę interaktywną dołączoną do tego materiału i cała klasa wspólnie przegląda kolejne etapy analizy serii danych pomiarowych przedstawione na tej grafice. Nauczyciele wyjaśnia kolejne etapy i odpowiada na pytania uczniów. Po obejrzeniu grafiki, uczniowie pracując w małych grupach (lub w parach) rozwiązują ćwiczenie 6. z zestawu zadań w części „Sprawdź się” tego materiału. W tym celu mogą skorzystać z dowolnego arkusza kalkulacyjnego on‑line. | |
Faza podsumowująca: | |
Gdy wszyscy uczniowie zakończą obliczenia, wyniki są porównywane. Nauczyciel sprawdza, czy uzyskane wyniki są poprawne i czy uczniowie pamiętali o ich prawidłowym zapisie wyniku. Nauczyciel pokazuje na ekranie przygotowane wcześniej rozwiązanie i histogram wyników cząstkowych. Uczniowie dyskutują o tym, czy histogram ten przypomina kształtem krzywą Gaussa. Nauczyciel sugeruje, by w domu chętni uczniowie zapoznali się z materiałami pt. „Krzywa Gaussa i odchylenie standardowe” oraz „Rozkład normalny” i sprawdzili, czy wyniki pomiaru powtarzalnego z ćwiczenia 6. spełniają „kryterium 68%”. | |
Praca domowa: | |
Obowiązkowo ćwiczenia 1‑3 i 5 z części „Sprawdź się”, a dla chętnych uczniów ćwiczenia 7 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium- grafika interaktywna- może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |