Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie własności ciągu arytmetycznego w zadaniach praktycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
powtarza i rozwija umiejętności związane z zastosowaniem ciągów arytmetycznych
stosuje w obliczeniach poznane wzory związane z ciągiem arytmetycznym
buduje model matematyczny problemu z kontekstem realistycznym, oparty o własności ciągu arytmetycznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
JIGSAW
fabuła z kubka
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kubki z karteczkami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości związane z ciągiem arytmetycznym – podają odpowiednie wzory i przykłady.
Nauczyciel informuje, że głównym celem zajęć jest utrwalenie i rozwijanie umiejętności związanych z ciągiem arytmetycznym, podaje temat lekcji.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie będą pracować metodą JIGSAW. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Grupy zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” – każda z jednym przykładem .
Każda z grup „rozpracowuje” swój materiał, dyskutuje tak, aby każdy z uczniów zrozumiał tekst i mógł przekazać wiedzę dalej – stał się ekspertem od danych umiejętności.
Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znalazł się ekspert od innej partii materiału.
Eksperci kolejno relacjonują, czego nauczyli się w swoich grupach.
Następnie eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą wiedzę całościową, sprawdzając, czy wszyscy uzyskali zakładane umiejętności.
Teraz lider każdej z grup wyciąga z kubka 5 karteczek. Zadaniem grupy jest ułożenie historyjki zawierającej wyrazy wyciągnięte z kubka. Historyjka musi być równocześnie zadaniem, którego rozwiązanie wymaga wykonanie obliczeń związanych z ciągiem arytmetycznym.
Grupy wymieniają się zadaniami tak, aby każda z grup rozwiązała wszystkie ułożone zadania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup omawiają problemy, jakie uczniowie napotkali w czasie rozwiązywania zadań, które ułożyli ich koledzy.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie zapoznać się z infografiką i rozwiązać przykłady z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ciąg arytmetyczny i geometryczny zastosowanieCiąg arytmetyczny i geometryczny zastosowanie
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać na zajęciach wprowadzających wzór ogólny ciągu arytmetycznego.