Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek w obliczu najważniejszych wyborów. Jądro ciemności Josepha Conrada
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje wybory dokonane przez bohaterów opowiadania J. Conrada Jądro ciemności,
opisuje sposób ukazania przez Conrada mieszkańców Afryki,
charakteryzuje problemy etyczne i moralne przedstawione w Jądrze ciemności,
formułuje samodzielnie argumenty w dyskusji na temat postaw bohaterów opowiadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by w domu zapoznali się z blokiem tekstowym w e‑materiale: „Człowiek w obliczu najważniejszych wyborów. Jądro ciemności Josepha Conrada”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący lekcję wyświetla na tablicy interaktywnej drugą ilustrację z sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającą skrępowanych czarnoskórych jeńców, prowadzonych przez nadzorców. Pyta uczniów o ich wrażenia. Prosi, by wyobrazili sobie, że przybywają na ziemie zamieszkane przez nieznane Europejczykom ludy. Jaki mieliby stosunek do rdzennych mieszkańców? Czy zdaniem uczniów przynależność do cywilizacji europejskiej XXI w. daje gwarancję właściwego zachowania się względem przedstawicieli innych cywilizacji? A może przeciwnie - poczucie wyższości? Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie własnych opinii i argumentów na ich poparcie w dyskusji.
Faza realizacyjna:
W pierwszej części tej fazy lekcji nauczyciel kieruje uwagę uczniów na bohaterów opowiadania Conrada: Marlowa i Kurtza. Prosi, by uczniowie opisali, w jaki sposób autor prezentuje ich postawy i ewentualne dylematy moralne. Podczas dyskusji uczniowie wykonują w zeszytach notatki. Słowa‑klucze, które powinny się w nich znaleźć, to np.: podboje kolonialne, postkolonializm, nadczłowiek, fałsz europejskiej cywilizacji. Następnie prosi uczniów, by zapoznali się z mapą zamieszczoną w e‑materiale i wykonali polecenie 2 związane z nią (odnoszące się do postaci Kurtza).
Później uczniowie, w parach, wykonują ćw. 2‑5 z sekcji „Sprawdź się” i po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby prezentują odpowiedzi swoich grup.
Indywidualnie uczniowie wykonują ćw. 6.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję, wracając do dyskusji z fazy wstępnej. Ostatnie, kluczowe pytanie może brzmieć: Jak rozumiecie znaczenie tytułu opowiadania Conrada?
Praca domowa:
Jaki stosunek do tubylców ujawnia się w słowach Marlowa przytoczonych w powyższym cytacie? Napisz rozprawkę na 150 słów.
Materiały pomocnicze:
Mateusz Będkowski, Polak w kongijskim piekle. Jak powstało „Jądro Ciemności” Josepha Conrada, „Mówią Wieki” 10, 2013.
Michał Choromański, Słowacki Wysp Tropikalnych, Poznań 1990.
Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Grafika interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.