Dla nauczyciela
Autor: Bożena Koprowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup i jego elementy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum ogólnokształcące, technikum. Zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Uczeń:
6) Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje w grupie brył (w szczególności wielościanów) te, które są ostrosłupami
rozpoznaje w ostrosłupach podstawowe jego elementy (np. wysokość ostrosłupa, wysokość ściany bocznej ostrosłupa, spodek wysokości ostrosłupa)
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
formułowanie wniosków w oparciu o modele brył, aplety geogebry przedstawiające ostrosłupy w rzucie,
dyskusja,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
modele ostrosłupów
komputer z głośnikami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
projektor multimedialny/tablica interaktywna
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie definicji ostrosłupa i jego podstawowych elementów. Uczniowie mogą się przygotować do lekcji korzystając z pierwszych trzech apletów z części „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od prezentacji filmu edukacyjnego, z części multimedialnej materiału. Uczniowie wspólnie rozwiązują zadania, przypominając podstawowe definicje. Nauczyciel ewentualnie koryguje postrzeganie elementów charakteryzujących ostrosłup. Pomaga również szybko odnaleźć brakujący wymiar z zadania drugiego. Nauczyciel poleca, by po lekcji uczniowie wyszukali w swoim otoczeniu modele ostrosłupów, zrobili ich zdjęcia i przygotowali autorskie zadanie dla kolegów z klasy, wzorowane na zadaniach z części multimedialnej lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom zapisanie w zeszycie tekstu przykładu pierwszego z części „Przeczytaj”. Uczniowie łączą się w grupach 3‑osobowych i pracują nad opracowaniem czytelnego szkicu bryły w rzucie. Wybrany uczeń prezentuje swój rysunek, argumentując, dlaczego ukazał ostrosłup z takiej perspektywy. Uczniowie wyróżniają na tym szkicu elementy ostrosłupa występujące w tekście zadania.
Metodą burzy mózgów uczniowie ustalają strategię rozwiązania zadania i zapisują ją w zeszytach. Następnie w grupach 3‑osobowych rozwiązują przykład zgodnie z opracowaną procedurą.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z drugim przykładem z części „Przeczytaj”. Tym razem uczniowie w grupach opracowują samodzielnie sposób naszkicowania bryły, strategię rozwiązania i wykonują polecenie. Nauczyciel pomaga poszczególnym grupom. Jeśli są grupy pracujące sprawniej od pozostałych, nauczyciel deleguje jej członków do pomocy tym uczniom, którzy nie radzą sobie z pracą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w dyskusji z uczniami ustala, które etapy rozwiązywania zadania ze stereometrii są najistotniejsze, które sprawiły uczniom największy kłopot. Podkreśla najistotniejsze uwagi dotyczące strategii rozwiązywania zadań.
Nauczyciel prosi uczniów, którzy nie otrzymali prawidłowego wyniku w rozwiązywanym przykładzie, o uzupełnienie rozwiązania tego zadania przy pomocy części „Przeczytaj”.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom powrót do części multimedialnej lekcji. Prosi ponownie o stworzenie własnego zadania wykorzystującego pewien ostrosłup z otoczenia uczniów. Na następnych zajęciach uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania wyników swojej pracy.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać przed lekcją jako wprowadzenia do tematu „Ostrosłupy i jego elementy”.