Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: język polski
Temat: O czym milczy Hiob? Wiersz Anny Kamieńskiej Hiob i młodzieniec.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia sytuację liryczną obecną w wierszu Hiob i młodzieniec;
charakteryzuje postaci ukazane w wierszu Hiob i młodzieniec Anny Kamieńskiej;
wyjaśnia, dlaczego utwór Anny Kamieńskiej można zaliczyć do liryki bezpośredniej oraz do liryki zwrotu do adresata;
interpretuje fragment wiersza Hiob i młodzieniec.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca całego zespołu klasowego,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
1. Nauczyciel wygłasza krótki wykład na temat Księgi Hioba – dydaktycznego poematu biblijnego. Podkreśla filozoficzną wymowę i zwraca uwagę na płynące z utworu inspiracje dla sztuki i literatury europejskiej różnych epok.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom wybrane fragmenty Księgi Hioba (na przykład w tłumaczeniu Czesława Miłosza).
3. Uczniowie dzielą się fragmentami Księgi Hioba i odczytują je na głos.
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał. Na wstępie może postawić pytania zawarte we wprowadzeniu: Co mówi nam historia Hioba przedstawiana w Starym Testamencie? Czy cierpienie jest trwale wpisane w ludzką egzystencję? Czy możemy pojąć jego sens? Czy możemy się na nie przygotować? Jak znosić ból, śmierć, stratę, starość?.
2. Nauczyciel ustala z uczniami cele lekcji i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
2. Nauczyciel omawia tematykę i strukturę cyklu poetyckiego Anny Kamieńskiej Drugie szczęście Hioba.
3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook” i zapoznają się z wierszem z cyklu Anny Kamieńskiej Hiob i młodzieniec.
4. Nauczyciel zwraca uwagę, że w omawianym wierszu, jak i w całym cyklu Drugie szczęście Hioba, główna postać przede wszystkim milczy. Może już w tym momencie zadać uczniom pytanie o powód milczenia Hioba – inicjując dyskusję. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
5. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenie 1. Nauczyciel prosi jedną osobę o podanie zaproponowanych epitetów, które charakteryzują Hioba, a pozostałych uczniów o uzupełnienie tej listy. Następnie uczniowie przedstawiają listę cech młodzieńca.
6. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 – wybrana osoba prezentuje odpowiedź.
7. Uczniowie wykonują ćwiczenia 3 i 4. Nauczyciel prosi jednego ucznia o odczytanie pisemnej wypowiedzi, a pozostałych uczniów o skomentowanie.
8. Nauczyciel inicjuje dyskusję o tym, czy młodzieniec nauczył się czegoś od Hioba i czy mógł się nauczyć. Po dyskusji uczniowie wykonują ćwiczenie 5 (tworzą wypowiedź pisemną na zadany temat). Chętna osoba odczytuje swoją wypowiedź - inni uczniowie mogą ją skomentować. Nauczyciel może pogłębić temat, stawiając pytanie: Dlaczego młodzieniec nie był w stanie pojąć milczenia Hioba?.
9. Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 – nauczyciel ocenia odpowiedź wybranego ucznia.
10. Ćwiczenia 7 i 8 mogą zostać wykonane indywidualnie, w formie pisemnej, albo przyjąć formę dyskusji. Nauczyciel (nawiązanie do ćwiczenia 8) może zasugerować uczniom, żeby we własnym życiu poszukali przykładów doświadczeń, o których nie da się opowiedzieć komuś, kto tego nie przeżył.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, podkreślając, że milczenie Hioba też jest rodzajem odpowiedzi i dzięki swojej postawie Hiob uczy powściągliwości, a także tego, że pewnych sytuacji i emocji trzeba doświadczyć osobiście.
2. Dyskusja może zostać rozszerzona o pytanie: Czy młode pokolenia potrafią czerpać z doświadczeń życiowych starszych pokoleń?.
3. Nauczyciel może nawiązać do poezji po Holocauście, która poszukiwała zupełnie nowego języka, by opowiedzieć o tym, co niewyrażalne – o doświadczeniu Zagłady.
Zadanie domowe
Nauczyciel zadaje zadanie domowe na podstawie e‑materiałów.
1. W tekście liczącym co najmniej 120 słów zinterpretuj fragment wiersza Hiob i młodzieniec.
2. Poproś kogoś ze starszego pokolenia swojej rodziny, żeby opowiedział ci o bolesnym doświadczeniu życiowym. Zastanów się, czy potrafisz postawić się w jego sytuacji. Opisz swoje przemyślenia.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988.
Zenon Ziółkowski, Najtrudniejsze stronice Biblii, Warszawa 1989.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznając się z sekcją „Audiobook” przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.