Ilustracja przedstawia obraz Jana Styka pod tytułem „Neron w Bajach”. Po prawej stronie, na kamiennym tronie, siedzi Neron. Młody mężczyzna o ciemnych, krótkich włosach patrzy przed siebie. Ubrany jest w białą tunikę i purpurową togę. Na głowie ma złotą koronę, na ręce grubą, złotą bransoletkę. W ręce trzyma smycz – złoty łańcuszek, do której przypięty jest tygrys, siedzący przy jego nogach. Lewa część obrazu, w odcieniach czerwieni, ukazuje widok na wodę o zachodzie słońca, w oddali widać dym unoszący się z wulkanu.
Ważne daty
Lata 70 XVIII w. – Wykopaliska, dokumentowane przez F. Smuglewicza
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RzRJjXxvEI0eT1
1
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
1. zna i rozpoznaje następujące formy morfologiczne z zakresu gramatyki języka łacińskiego:
b) formy fleksyjne następujących rzeczowników nieregularnych: domus;
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej;
2. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu historii starożytnej:
b) historia Rzymu: – Rzym pod władzą cesarzy; sylwetki wybranych cesarzy: Neron;
9. potrafi scharakteryzować i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu historii starożytnej:
b) historia Rzymu: – Rzym pod władzą cesarzy; sylwetki wybranych cesarzy: Neron.
Nauczysz się
pogłębiać i usystematyzować wiedzę o mitologii greckiej i rzymskiej;
pogłębiać i usystematyzować wiedzę o obecności antyku w kulturze epok późniejszych w Polsce i na świecie; -
kształtować umiejętności interpretacji dzieła sztuki;
poszerzać wiedzę o kulturze starożytnej Grecji i Rzymu.
Opis Domus Aurea
[Neron] na żadnym innym polu nie okazał się tak szkodliwy, jak w zakresie budownictwa. Swój pałac wzniósł na przestrzeni od PalatynuPalatynPalatynu do Eskwilinu.EskwilinEskwilinu. (…). Neron nadał mu nazwę „Złoty”. Co do rozległości i przepychu tego pałacu, wystarczy podać tylko te dane. Jego przedsionek był tak wyniosły, że stał w nim posąg‑kolos stu dwudziestu stóp [około 30 metrów] wysokości, wyobrażający samego Nerona; tak obszerny, że mieścił podwójny portykPortykportyk, każdy długości tysiąca kroków. Była tam również sadzawka na kształt morza, otoczona budynkami na kształt miasta. Także partie wiejskie, urozmaicone polami uprawnymi, winnicami, pastwiskami, lasami, z całą mnogością wszelkiego rodzaju bydła i dziczyzny. W pozostałych częściach pałacu wszystko kapało od złota, migotało od drogich kamieni i konch perłowych. W salonach jadalnych pułapy były wykładane ruchomymi kasetonami z kości słoniowej, aby można było poprzez wydrążenia sypać na biesiadników z góry kwiaty i pachnidła. Na szczególną uwagę zasługiwała okrągła sala jadalna, która stale, dniem i nocą, na wzór wszechświata obracała się dookoła. Łazienki miały dopływ wody z morza i ze źródeł (…). Gdy tego rodzaju dom po ukończeniu poświęcił, tak tylko wstrzemięźliwie go pochwalił, że: „nareszcie zaczyna żyć jak człowiek”.
Dzieło Jana Stykim5a0a56dbd5bfc401_1514978685836_0Jana Styki:
R1CRKZHV7xVsL1
RqvXPqsxorvQh1
Ćwiczenie 4
Dokonaj opisu wyglądu zewnętrznego Nerona w sztuce rzymskiej i w malarstwie późniejszym.
RB0b0jZyi64XS
R7C5kHOKrvuwG
Ćwiczenie 5
m5a0a56dbd5bfc401_1514978685836_0
Polski malarz i artysta, reprezentant historyzmu i akademizmu w malarstwie
Domus Aurea - odkrycia
1
Wskazówka
Nauczyciel podaje kontekst dla ilustracji 3 i 4:
po śmierci Nerona kompleks Domus Aurea stracił ważność
kolejni cesarze przebudowywali niektóre części kompleksu i wchodzące w jego skład budynki
kolosalny posąg Nerona został przeniesiony i ustawiony w pobliżu Amfiteatru Flawiuszów, który od niego zyskał nazwę Koloseum
już od renesansu trwały mniej lub bardziej przypadkowe wykopaliska na terenie Domus Aurea
w II połowie XVIII wieku badania prowadził Ludovico Mirri; ich rezultaty dokumentowane były między innymi pracami polskiego artysty Franciszka Smuglewiczam5a0a56dbd5bfc401_1514978748994_0Franciszka Smuglewicza. Opublikowane w 1776 r. w Rzymie ilustracje wywarły duży wpływ na rozwój neoklasycyzmu i popularność form antycznych w sztuce epok
RxNZNDPLTWQZt
R2gXyprzHDCvy
Ćwiczenie 6
RV6o85zzyUAXb
Ćwiczenie 7
m5a0a56dbd5bfc401_1514978748994_0
Polski malarz i rysownik epoki klasycyzmu
Podsumowanie
gdzie znajduje się Domus Aurea?
jak ją charakteryzuje rzymska literatura?
jakie znane obiekty i dzieła sztuki możemy z nią kojarzyć?
co się stało z kompleksem po śmierci Nerona?
Polecenie 1
Omów historię, charakter i rolę znanej ci kolosalnej budowli, posągu etc. pochodzących z dowolnej epoki historycznej.
Omów historię, charakter i rolę znanej ci kolosalnej budowli, posągu etc. pochodzących z dowolnej epoki historycznej.
Omów historię, charakter i rolę znanej ci kolosalnej budowli, posągu etc. pochodzących z dowolnej epoki historycznej.
Korzystając ze źródeł internetowych, przygotuj prezentację multimedialną na temat Od Kolosa Rodyjskiego do Statuy Wolności: kolosalne posągi w sztuce świata. Omów w niej historię, charakter i rolę wybranych kolosalnych posągów.
Polecenie 2
Przygotuj dłuższą wypowiedź na temat: Domus Aurea: śmiałe arcydzieło architektury czy pomnik megalomanii Nerona?
Przygotuj dłuższą wypowiedź na temat: Domus Aurea: śmiałe arcydzieło architektury czy pomnik megalomanii Nerona?
Przygotuj dłuższą wypowiedź na temat: Domus Aurea: śmiałe arcydzieło architektury czy pomnik megalomanii Nerona?
Korzystając z książek historycznych, źródeł internetowych i wiedzy zdobytej w lekcji napisz wypracowanie o długości około 1000 słów na temat Domus Aurea: śmiałe arcydzieło architektury czy pomnik megalomanii Nerona?.
R13esb3fzLgrQ
Słowniki
słownik pojęć
Eskwilin
Eskwilin
Jedno z siedmiu wzgórz Rzymu, położone w środkowo‑wschodniej części miasta, zamieszkiwane przez uboższych Rzymian.
Palatyn
Palatyn
Jedno z siedmiu wzgórz Rzymu, tradycyjnie zamieszkane przez zamożną ludność; od nazwy Palatynu pochodzi termin pałac.
Portyk
Portyk
Część budynku otwarta z co najmniej jednej strony, wsparta na kolumnach.