Umiemy już dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki zwykłe. Gdy wykonujemy obliczenia, w których jest więcej niż jedno działanie, stosujemy zasady kolejności wykonywania działań. Wykonując działania na ułamkach, zachowujemy taką samą kolejność działań, jak przy liczbach naturalnych.
Już wiesz
Ru9SMFl9Gt7BC 1 Animacja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Działania na ułamkach A Ćwiczenie 1
Oblicz.
2 5 + 1 5 ∙ 3 4 = 3 … ∙ 3 4 = … … …
6 3 4 - 5 1 4 ∙ 3 = 1 … 4 ∙ 3 = … 4 ∙ 3 = … 4 = 4 2 … = 4 … …
8 13 15 - 1 3 ∙ 1 2 5 = 8 13 15 - 1 3 ∙ … 5 = 8 13 15 - … … = 8 … 15 = 8 … …
2 5 + 1 5 ∙ 3 4 = 2 5 + … 20 = … 20 + … 20 = … …
1 2 – 1 8 + 1 4 = 1 2 - 1 8 + … 8 = 1 2 - … 8 = 4 … - … 8 = … …
3 4 : 1 1 2 + 5 = 3 4 : 3 … + 5 = 3 4 ∙ … 3 + 5 = … … + 5 = … … …
1 4 9 + 1 1 3 ∙ 3 5 = 1 4 9 + 1 … 9 ∙ 3 5 = 2 … 9 ∙ 3 5 = … … ∙ 3 5 = … 3 ∙ … 1 = … … = … … …
3 - 5 2 3 : 3 7 9 = 3 - 17 … : … 9 = 3 - 17 … ∙ 9 … = 3 - … … ∙ 3 2 = 3 - … … = … … …
2 1 2 2 - 3 3 4 = 2 1 2 ∙ 2 1 2 - 3 3 4 = … 2 ∙ … 2 - 3 3 4 = … … - 3 3 4 = 6 … … - 3 3 4 = = 5 … 4 - 3 3 4 = 2 … … = 2 … …
1 2 3 ∙ 3 1 6 - 2 2 3 = 1 2 3 ∙ 3 1 6 - 2 … 6 = 1 2 3 ∙ 2 … 6 - 2 … 6 = 1 2 3 ∙ … … = … … ∙ … 2 = … …
1 3 4 : 1 1 2 + 3 2 5 = 1 3 4 : 1 … 10 + 3 … … = 1 3 4 : 4 9 … = 7 … : … … = … … ∙ … … = … 14
Pokaż rozwiązanie
2 5 + 1 5 ∙ 3 4 = 3 5 ∙ 3 4 = 9 20
6 3 4 - 5 1 4 ∙ 3 = 1 2 4 ∙ 3 = 6 4 ∙ 3 = 18 4 = 4 2 4 = 4 1 2
8 13 15 - 1 3 ∙ 1 2 5 = 8 13 15 - 1 3 ∙ 7 5 = 8 13 15 - 7 15 = 8 6 15 = 8 2 5
2 5 + 1 5 ∙ 3 4 = 2 5 + 3 20 = 8 20 + 3 20 = 11 20
1 2 - 1 8 + 1 4 = 1 2 - 1 8 + 2 8 = 1 2 - 3 8 = 4 8 - 3 8 = 1 8
3 4 : 1 1 2 + 5 = 3 4 : 3 2 + 5 = 3 4 ∙ 2 3 + 5 = 1 2 + 5 = 5 1 2
1 4 9 + 1 1 3 ∙ 3 5 = 1 4 9 + 1 3 9 ∙ 3 5 = 2 7 9 ∙ 3 5 = 25 9 ∙ 3 5 = 5 3 ∙ 1 1 = 5 3 = 1 2 3
3 - 5 2 3 : 3 7 9 = 3 - 17 3 : 34 9 = 3 - 17 3 ∙ 9 34 = 3 - 1 1 ∙ 3 2 = 3 - 3 2 = 1 1 2
2 1 2 2 - 3 3 4 = 2 1 2 ∙ 2 1 2 - 3 3 4 = 5 2 ∙ 5 2 - 3 3 4 = 25 4 - 3 3 4 = 6 1 4 - 3 3 4 = 5 5 4 - 3 3 4 = 2 2 4 = 2 1 2
1 2 3 ∙ 3 1 6 - 2 2 3 = 1 2 3 ∙ 3 1 6 - 2 4 6 = 1 2 3 ∙ 2 7 6 - 2 4 6 = 1 2 3 ∙ 3 6 = 5 3 ∙ 1 2 = 5 6
1 3 4 : 1 1 2 + 3 2 5 = 1 3 4 : 1 5 10 + 3 4 10 = 1 3 4 : 4 9 10 = 7 4 : 49 10 = 7 4 ∙ 10 49 = 5 14
A Ćwiczenie 2
RqaWBetcrpQky 1 Zadanie interaktywne
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A Ćwiczenie 3
RQtbQyITcfBxg 1 Zadanie interaktywne
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
B Ćwiczenie 4
Treść zadania zapisz za pomocą jednego wyrażenia, a następnie oblicz jego wartość.
Z taśmy długości 25 m odcięto najpierw 13 2 5 m , a następnie dwa kawałki po 1 4 5 m każdy. Ile metrów taśmy zostało?
Do szkoły przywieziono 3 skrzynki jabłek po 7 1 2 kg w każdej oraz dwa razy więcej skrzynek śliwek po 9 1 4 kg w każdej. Ile kilogramów owoców przywieziono do szkoły?
Z 2 1 2 kg bananów, 1 4 kg jogurtu i 1 3 4 kg brzoskwiń Kasia zrobiła 36 jednakowych porcji deseru. Oblicz, ile ważyła jedna porcja.
Pokaż rozwiązanie
25 - 13 2 5 - 2 ∙ 1 4 5 lub 25 - ( 13 2 5 + 2 ∙ 1 4 5 ) Zostało 8 m taśmy.
3 ∙ 7 1 2 + 6 ∙ 9 1 4 Do szkoły przywieziono 78 kg owoców.
2 1 2 + 1 4 + 1 3 4 : 36 Jedna porcja ważyła 1 8 kg .
C Ćwiczenie 5
Przyjrzyj się dodawanym ułamkom i otrzymanym wynikom.
1 2 + 2 1 = 1 2 + 2 = 2 1 2
2 3 + 3 2 = 2 3 + 1 1 2 = 4 6 + 1 3 6 = 1 7 6 = 2 1 6
4 5 + 5 4 = 4 5 + 1 1 4 = 16 20 + 1 5 20 = 1 21 20 = 2 1 20
Czy potrafisz, nie wykonując obliczeń, wpisać wyniki?
7 8 + 8 7
10 11 + 11 10
20 21 + 21 20
Pokaż rozwiązanie