Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RloBNLuvaD8691

Echa starożytności w klasycystycznej architekturze Francji i Niemiec

Karl Friedrich Schinkel, 1823-1830, Stare Muzeum fot. Manfred Brückels, bryła, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Ważne daty

ok. 1709 – odkrycie Herkulanum

ok. 1738 – odkrycie Pompejów

1774–1793 – styl Ludwika XVI we Francji

1758‑1768Petit Trianon w Paryżu

1756‑1789 – kościół św. Genowefy w Paryżu

1788‑1791– Brama Brandenburska w Berlinie

1795‑1799 – styl dyrektoriatu we Francji

ok. 1800‑1830 – styl empire we Francji

1823‑1830Stare Muzeum (Altes Museum) w Berlinie

1828 – kościół św. Magdaleny w Paryżu

koniec XVIII wieku – lata 30. XIX wieku – klasycyzm w Niemczech

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1Z8KR4feKB7p
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 148.03 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

a) dzieł antycznych egipskich,

b) dzieł antycznych greckich i rzymskich (a także powstałych w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu, dla których antyk był inspiracją).

Nauczysz się

wskazywać genezę klasycyzmu w Europie;

charakteryzować przykłady architektury klasycystycznej;

określać inspiracje architekturą antyczną w budowlach klasycystycznych;

rozpoznawać budowle klasycystyczne we Francji i w Niemczech i ich plany;

analizować plany i bryłę budowli klasycystycznych.

Renesans antyku w architekturze

Rozwój archeologii, a przede wszystkim wykopaliska zalanych w I w. n.e. lawą wulkaniczną starożytnych miast: Herkulanum i Pompei, przyczyniły się do renesansu antyku, badań nad sztuką Grecji i Rzymu oraz zainteresowania pięknem sztuki tamtych czasów. W całej Europie nie tylko inspirowano się architekturą antyku, ale nawet ją wiernie kopiowano. Dlatego też klasycyzm nie wniósł do konstrukcji nowych rozwiązań, bazował na dawnych elementach kompozycji budowli, operował klasycznymi detalami architektonicznymi.

Obraz architektury klasycystycznej określa grecka lub rzymska fasada świątyni z trójkątnym przyczółkiem i kolumnowym portykiem; jedynie pilastry i gzymsy dzielą blokową bryłę budynku. Porządki architektoniczne nie uwarunkowane względami dekoracyjnymi, ale konstrukcyjnymi, dlatego też nie tylko zdobią ścianę, ale przede wszystkim dźwigają belkowanie*.* Oszczędną dekorację stanowią - obok girland*,* urn i rozet - klasyczne palmety i meandry*,* perełkowania i kimationy.

Źródło: W. Koch, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa 2005, s. 266

Rf8r7tEyFQxQr1
Herkulanum, widok od strony Wezuwiusza, II w. p.n.e., Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
RA8MRsw4dK0Pc1
Świątynia Jowisza z widokiem na Wezuwiusz w tle, fot. Glen Scarborough, II wieku p.n.e., Pompeje, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.0

Trzy fazy rozwoju architektury we Francji

Architektura francuskiego klasycyzmu dzieli się na trzy okresy. Najwcześniejszym z nich jest styl Ludwika XVI, przypadający na lata 1774–1793. Ze względu na bezpośrednie nawiązania do sztuki greckiej określany jest jako à la grecque. Projektanci budowli odchodzą od barkowego i rokowego przepychu i zwracają się ku antycznej harmonii, symetrii, prostocie formy. We wczesnej fazie Jacgues Ange Gabriel (1698‑1782) zaprojektował niewielki pałacyk Petit Trianon, wybudowany w latach 1758‑1768 w parku wersalskim dla Madame de Pompadour. Budynek został zaplanowany jako pawilon na planie kwadratu i wzniesiony na cokoleCokółcokole wewnątrz ogrodów Wersalu. Widoczny jest ze wszystkich stron, odznacza się klasycznymi proporcami oraz prostotą i umiarem w dekoracji. Cztery podobne do siebie fasadyFasadafasady mają jednak subtelne różnice, uwarunkowane między innymi pochyłością terenu. Każda fasadaFasadafasada prezentuje wariant tego samego tematu kompozycyjnego za pomocą pilastrówPilasterpilastrów, kolumnKolumnakolumn lub półkolumn.

RGt64UrmRjBiZ1
lustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia „Petit Trianon” Jacguesa Ange Gabriela. Widoczna jest fasada południowa budowli. z widokiem na dziedziniec wejściowy. Budynek jest symetryczny i cechuje się harmonią. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: Południowa fasada z widokiem na dziedziniec wejściowy zawiera wielki porządek: korynckie pilastry na drugiej i trzeciej kondygnacji.
Jacgues Ange Gabriel, „Petit Trianon”, fasada południowa, 1758‑1768, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1M1sS99Diria1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia pracę Jacguesa Ange Gabriela „Petit Trianon”. Widoczna jest fasada wschodnia budowli. Budynek jest symetryczny i cechuje się harmonią. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: Wschodnia fasada w dawnym ogrodzie botanicznym na parterze dekorowana poziomymi występami, pozbawiona dekoracji w postaci kolumn lub pilastrów.
Jacgues Ange Gabriel, „Petit Trianon”, fasada wschodnia, 1758‑1768, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
R108a0WViMejt1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia pracę Jacguesa Ange Gabriela „Petit Trianon”. Ukazuje fasadę północną, zdobioną kolumnami oraz dwiema rampami z balustradami. Otwiera się ona na ogród angielski. Jest symetryczny, powściągliwy w formie, a także cechuje się harmonią. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: Fasada zwrócona na północ składa się tylko z dwóch górnych pięter i otwiera się na ogród angielski, zdobiona jest pilastrami oraz dwiema rampami z balustradami.
Jacgues Ange Gabriel, „Petit Trianon”, fasada północna, 1758‑1768, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
R7NqtlU3fNsnU1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia pracę Jacguesa Ange Gabriela „Petit Trianon”. Ukazuje fasadę zachodnią, zdobioną kolumnami oraz dwiema rampami z balustradami. Otwiera się ona na ogród francuski. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: Zachodnia fasada z widokiem na ogród francuski, jest najbogatsza, zdobią ją cztery wydzielone kolumny w stylu korynckim.
Jacgues Ange Gabriel, „Petit Trianon”, fasada zachodnia, 1758‑1768, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0

Pod koniec XVII wieku w Paryżu powstał kościół św. Genowefy, zaprojektowany przez Jacquesa‑Germaina Soufflota (1713‑1780), architekta, który dwukrotnie odwiedził Włochy, studiował zabytki i wykonywał ich pomiary, uczestniczył w pracach archeologicznych. Zapoznał się także z architekturą włoską: budowlami Bramantego, Palladia. Doświadczenia z podróży uwzględnił w projekcie powstałego w latach 1756‑1789 kościoła, który nazwano Panteonem. Budowla jest najlepszym przykładem syntezy form greckich i rzymskich.

Projektując ową świątynię Soufflot obrał wprawdzie za wzór kościoły Św. Piotra w Rzymie oraz Inwalidów w Paryżu, lecz nadał fasadzie Panteonu inny charakter. W przeciwieństwie do kościoła Św. Piotra, którego kolosalna i pełna napięcia kopuła zdaje się wyrastać z masywu całej budowli, w Panteonie stwierdzamy, iż bryła staje się coraz lżejsza: od portyku do kolumnady i od niej z kolei ku samej kopule; wskutek tego całość sprawia wrażenie wielkiego spokoju. (…) Brakuje mu siły i witalności katedr XVI i XVII wieku. Panteon był zbudowany jako kościół pod wezwaniem Św. Genowefy, jednak już od samego początku nie wykazywał zasadniczo podobieństwa do ogólnie przyjętego typu budowli sakralnej. Patrzymy na niego jak na pomnik oświecenia i przenikliwości rozumu — nie przypomina świątyni, lecz raczej gmach publiczny, ucieleśniający ideały trzeciego stanu. Nie darmo tez na wzór Panteonu zbudowano później gmach parlamentu w Waszyngtonie.

Źródło: M. W. Ałpatow, Historia sztuki. Renesans i barok, t. 3, Arkady Warszawa 1964, s. 40‑41

RqhOsSeup43Eq1
Ilustracja interaktywna przedstawia plan kościoła św. Genowefy zaprojektowanego przez Jacquesa-Germaina Soufflota. ukazuje rzut założony na krzyżu greckim, z kopułą na skrzyżowaniu ramion wspartej na czterech filarach. Od strony zachodniej kościoła znajduje się portyk. ramiona poprzeczne krzyża są nieco krótsze od podłużnych. Nawa główna zakończona jest od wschodu niewielką apsydą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kościół założony jest na planie krzyża greckiego. 2. Na skrzyżowaniu naw konstrukcję wzmacniają filary. 3. Na pendentywach kopuła. 4. Na pendentywach kopuła. 5. Na pendentywach kopuła. 6. Na pendentywach kopuła. 7. Ramiona krzyża przesklepione są mniejszymi kopułami, niewidocznymi z zewnątrz. 8. Od strony zachodniej znajduje się portyk. 9. Od wschodu ramię krzyża zostało wydłużone przez wąski portyk. 10. Cały kościół otacza obejście.
Jacques-Germain Soufflot, kościół św. Genowefy, plan, 1764-1792, Paryż, Francja, sainte-genevieve.net, CC BY 3.0
RW2v3eC0Z8kPk1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia kościół św. Genowefy Jacquesa-Germaina Soufflota. Ukazuje bryłę od strony zachodniej, gdzie znajduje się wejście. Przed bryłę wysunięty jest portyk zwieńczony trójkątnym tympanonem i wsparty na sześciu kolumnach. korynckich, ustawionych na niewysokim cokole. Wewnątrz tympanonu znajduje się relief Davida d’Angersa ze sceną Ojczyzny i wolności obdarowujących bohaterów. Budowlę wieńczy kopuła z latarnią na bębnie otoczonym kolumnadą o korynckich kapitelach. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Wejście zaakcentowane jest monumentalnym portykiem z sześcioma kolumnami korynckimi na niewysokim cokole. 2. W tympanonie znajduje się relief Davida d’Angers, z 1837 roku ze sceną Ojczyzny i wolności obdarowujących bohaterów. 3. Kościół kryty jest wysoką środkową kopułą z latarnią na bębnie otoczonym kolumnadą o korynckich kapitelach.
Polecenie 1

Uzasadnij tezę, że Sufflot podczas projektowania kościoła św. Genowefy w Paryżu inspirował się bryłą Panteonu w Rzymie.

6,6
R1RzFgqxv3aFD1
Źródło: online-skills.
RpEVSE5NQ1QAD1
Źródło: online-skills.
R1c6Cr8C5e7bm

Styl dyrektoriatu – druga faza sztuki francuskiego klasycyzmu, przypadł na lata 1795‑1799 i łączył cechy stylu Ludwika XVI z późniejszym empire. Dekoracje fasadFasadafasad czerpały częściowo z okresu pierwszego. Uważany był za przejściowy pomiędzy nim a trzecim stylem cesarstwa, zwanym empire, przypadającym na lata 1800‑1830. Bryły budowli cechowały monumentalizm i reprezentacyjność, symetria. Przykładem budowli reprezentacyjnej dla tego stylu jest kościół św. Magdaleny w Paryżu, który po rewolucyjnych zniszczeniach ukończył Pierre‑Alexandre Vignon (1763‑1828). Architekt stworzył świątynię na planie peripterosuPeripterosperipterosu, z korynckim portykiemPortykportykiem, otoczoną pojedynczym rzędem korynckich kolumnKolumnakolumn. Płaskorzeźba tympanonu zawiera przedstawienie zmartwychwstania Jezusa. FryzFryzFryz obiegający budowlę dekorowany jest girlandami i puttami.

R1JIiP2iEtdys1
Pierre-Alexandre Vignon, kościół św. Magdaleny, plan, 1828, Paryż, Francja, wikiarquitectura.com, CC BY 3.0
RBb04QHsPcRc31
Pierre-Alexandre Vignon, kościół św. Magdaleny, bryła, 1828, Paryż, Francja, wikimedia.org, wikimedia.org, CC BY 2.5

Monumentalizm w architekturze niemieckiego klasycyzmu

Klasycyzm w Niemczech miał swój początek pod koniec XVIII wieku. Największy jednak rozwój w dziedzinie architektury nastąpił w katach 30. XIX wieku. Architekci wzorowali się na budowlach greckich, projektując monumentalne, choć często surowe i ociężałe bryły. Wczesny klasycyzm reprezentuje Brama Brandenburska (1788‑1791), zaprojektowana przez Karla Gottharda Langhansa na wzór PropylejówPropylejePropylejów ateńskiego Akropolu.

R104ut0ABYkzQ11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Bramę Brandenburską zaprojektowana przez Karla Gotharda Langhansa. W bramie znajduje się pięć przejazdów, z których środkowy jest szerszy od bocznych. Po bokach postawione zostały dwie przybudówki. Attyka i filary dzielące przejazdy są pokryte reliefami, ze scenami mitologicznymi. W przybudówkach stoją posągi przedstawiające Marsa, chowającego miecz do pochwy i boginię Minerwę z lancą. Bramę wieńczy kwadryga z boginią zwycięstwa Wiktorią. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Na bramę składają się kolumny w stylu doryckim (środkowy jest szerszy od pozostałych). 2. Gzyms składa się z tryglifów i metop. 3. Attyka dekorowana jest płaskorzeźbami ze scenami mitologicznymi. 4. Bramę wieńczy kwadryga z boginią zwycięstwa, Wiktorią. 5. Po obu stronach znajdują się dwie symetrycznie rozmieszczone przybudówki. 6. Po obu stronach znajdują się dwie symetrycznie rozmieszczone przybudówki.
Karl Gothard Langhans, Brama Brandenburska, 1788-1791, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Typową budowlą o inspiracjach greckiego antyku jest Stare Muzeum (Altes Musem) w Berlinie zaprojektowane przez Karla Friedricha Schinkla, najbardziej cenionego architekta klasycyzmu niemieckiego. Artysta oddał charakter epoki i stworzył monumentalne dzieło, oparte na surowości i prostocie.

RKPOjAPyMumLC1
Ilustracja interaktywna przedstawia plan Starego Muzeum Karla Friedricha Schinkela. Obiekt założony jest na planie prostokąta, poprzedzonego schodami. Pośrodku znajduje się kopuła. Budowlę otacza rząd osiemnastu doryckich kolumn, ustawionych na wzniesieniu. Sale rozłożone są symetrycznie i harmonijnie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Budowla wzniesiona jest na planie prostokąta, ma dwie osi. 2. Front budowli tworzy kolumnada, na którą składa się rząd osiemnastu doryckich kolumn ustawionych na podwyższeniu. 3. Środkową część na szerokość ośmiu kolumn zajmują schody. 4. W centrum znajduje się rotunda inspirowana rzymskim Panteonem, zwieńczona kopułą z oculusem. 5. W elewacjach bocznych i z tyłu budowli rozmieszczono okna. 6. Wewnątrz znajdują się połączone galerie.
Karl Friedrich Schinkel, Stare Muzeum, plan, 1823-1830, Berlin, Niemcy, i.pinimg.com, CC BY 3.0
RloBNLuvaD8691
Karl Friedrich Schinkel, 1823-1830, Stare Muzeum fot. Manfred Brückels, bryła, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0
R6CimSSXtbosL
Ćwiczenie 1
Podaj nazwy dwóch zabytków klasycystycznej architektury niemieckiej.
R8nhMx3oKLsli
Ćwiczenie 2
Podaj nazwy trzech zabytków klasycystycznej architektury we Francji.
RzHOhwHHzzv581
Ćwiczenie 3
Podaj nazwiska projektantów budowli: Petit Trianon, kościół św. Genowefy, kościół św. Magdaleny, Brama Brandenburska, Stare Muzeum.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1DsjDJpjoeW5
Ćwiczenie 4
Wymień cztery cechy kościoła św. Magdaleny w Paryżu.
R17Eov8C1QGwy1
Ćwiczenie 5
Wymień chronologicznie style klasycystyczne we Francji.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RW03GeYuVp76O
Ćwiczenie 6
Wymień chronologicznie style klasycystyczne we Francji.
R1TmOe1IKOPO21
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij pojęcia: gzyms, kolumnada, fasada, bęben.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 2
RaoAWEZoMBYjX

Słownik pojęć

Attyka
Attyka

ścianka, balustrada lub rząd sterczyn bądź szczycików, wieńczących elewację budowli i znajdujących się zwykle ponad gzymsem koronującym; pewne typy attyki mają znaczenie konstrukcyjne jako ścianki niskiego poddasza; attyka pełni głównie funkcję dekoracyjną, służąc zwykle do częściowego lub całkowitego osłonięcia dachu; wieńczy całe budynki lub ich poszczególne części. Zależnie od ukształtowania rozróżnia się: 1) attyki pełne, zwykle ślepe ścianki; 2) attyki ażurowe, których najważniejszą odmianą jest attyka balustradowa i arkadowa; 3) attyki grzebieniowe, złożone najczęściej z cokołu (fryzu) oraz z grzebienia (koronki) z szeregiem zębów; 4) attyki szczytowe, złożone z rzędu szczycików.

Balustrada
Balustrada

ażurowa ścianka parapetowa stosowana w ogrodzeniach, do zabezpieczenia mostów, schodów, tarasów, balkonów, galerii itp., do podziałów wnętrza, np. w kościołach dla oddzielenia prezbiterium od nawy, do obramienia płaskiego dachu (attyka) lub w celach czysto dekoracyjnych do zwieńczenia ścian.

Belkowanie
Belkowanie

w porządkach klasycznych i ich interpretacji w architekturze nowożytnej najwyższy, poziomy, spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach itp.) trójdzielny człon składający się z architrawu, fryzu i gzymsu.

Bęben (tambur)
Bęben (tambur)

część budowli na rzucie koła, elipsy lub wieloboku, stanowiąca podstawę kopuły.

Cokół
Cokół

najniższy nadziemny człon budowli lub poszczególnych elementów arch. (np. kolumny, filaru, portalu), stanowiący ich podstawę konstrukcyjną albo wyłącznie wizualną, na ogół wysunięty uskokowo w stosunku do górnych partii muru, często wyodrębniony odmiennym materiałem, fakturą (np. boniowaniem) i osobnym gzymsem zw. cokołowym. W większych budynkach występuje na całej dolnej kondygnacji zw. wówczas przyziemiem cokołowym.

Dorycki porządek
Dorycki porządek

porządek architektoniczny, który cechują ciężkie proporcje, surowość i monumentalność; kolumny bez bazy, wsparte bezpośrednio na stylobacie, o żłobkowanym (kanelowanym) trzonie zwężającym się ku górze, z lekkim wybrzuszeniem (entazis) oraz głowicy złożonej z echinusa i abakusa (średnica trzonu u jego podstawy stanowi moduł proporcji innych elementów, m.in. interkolumnium i belkowania); belkowanie składa się z gładkiego architrawu i fryzu podzielonego na tryglify i metopy oraz gzymsu zakończonego często rynną (sima) z rzygaczami i antefiksami; pod każdym tryglifem poniżej listwy (tenia) oddzielającej architraw od fryzu znajduje się listewka (regula) z 6 łezkami (guttae), nad fryzem płytka (medalion) z łezkami w 3 rzędach, podtrzymująca gzyms; surowe reguły kanonu doryckiego (m.in. tzw. zasada tryglifu, określająca sposób ich rozmieszczenia — na osiach kolumn i interkolumniów), trudne do zastosowania w dużych budowlach, spowodowały zaniechanie go w okresie hellenistycznym.

Fasada
Fasada

frontowa ściana lub elewacja budynku.

Filar
Filar

w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.

Fryz
Fryz

przyczółek, szczyt w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem, nosi nazwę tympanonu.

Galeria
Galeria

podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji.

Girlanda
Girlanda

feston (wł. festone „wieniec”), element dekoracyjny w formie podwieszonego po bokach i przewiązanego wstęgami półwieńca z liści, kwiatów i owoców.

Gzyms
Gzyms

architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.

Kapitel
Kapitel

głowica; najwyższa, wieńcząca część kolumny, filaru lub pilastra

Kimation
Kimation

(gr. kymátio, kýma „fala”), ornament ciągły ze stylizowanych liści, rzeźbiony lub malowany.

Kolumna
Kolumna

pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.

Kolumnada
Kolumnada

jeden lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem lub lukami arkadowymi; może pełnić funkcję konstrukcyjną lub dekoracyjną: stanowi najczęściej wyodrębniony, silnie akcentowany element w obrębie budowli bądź budowlę wolno stojącą.

Kopuła
Kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), także i wyodrębniona zewnętrzna część budowli, zawierająca takie sklepienie (kopuła zewnętrzna). Zasadniczą częścią kopuła jako sklepienia jest czasza (kalota), która w przekroju może dawać łuk półkolisty, koszowy, ostrołukowy, cebulasty, eliptyczny itp.

Koryncki porządek
Koryncki porządek

porządek architektoniczny, w którym głowica miała kształt kosza okolonego rzędami liści akantu, z 4 wolutami z każdej strony; płyta gzymsu, wsparta konsolkami, była zdobiona od spodu kasetonami. W architekturze rzymskiej, oprócz wymienionych, stosowano także porządek toskański — odmianę porządku doryckiego (kolumna z bazą i gładkim trzonem), oraz porządek kompozytowy, w którym głowica łączyła cechy jońskie (2 ślimacznice) z korynckimi (liście akantu).

Kwadryga
Kwadryga

starożytny pojazd konny, 2‑kołowy, zaprzęgany w 4 konie obok siebie (konie dyszlowe w jarzmie, 2 boczne konie „przyprzęgano”).

Latarnia
Latarnia

okrągła lub wieloboczna wieżyczka nad dachem lub kopułą, z gęsto rozmieszczonymi oknami, zwieńczona hełmem.

Meander
Meander

ornament ciągły w formie linii załamującej się wielokrotnie pod kątem prostym.

Metopa
Metopa

prostokątna płyta między tryglifami we fryzie porządku doryckiego.

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

Obejście (ambit)
Obejście (ambit)

w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami;

Oculus
Oculus

okrągły lub owalny otwór w ścianie lub szczytowej części sklepienia, jego zadaniem było przepuszczanie światła i powietrza do środka budowli, np. oculus w Panteonie.

Palmeta
Palmeta

motyw dekoracyjny w formie symetrycznego, rozłożonego wachlarzowato, stylizowanego liścia palmy.

Pendentyw
Pendentyw

rodzaj wysklepka w kształcie trójkąta sferycznego umożliwiający przejście od kwadratu podbudowy kopuły do jej kolistej podstawy.

Perełkowy ornament
Perełkowy ornament

perełki, perełkowanie, ornament o tradycji antycznej, ciągły, złożony z szeregu kulek.

Peripteros
Peripteros

w architekturze starożytnej Grecji typ dużej świątyni (niekiedy zwany perystylem) z naosem otoczonym kolumnadą ze wszystkich stron (np. Partenon w Atenach).

Pilaster
Pilaster

piaski filar przyścienny, pełniący funkcje podpory i dekorujący rozczłonkowania ścian; występuje także jako część obramienia otworów okiennych, drzwiowych, bramnych itp.

Portyk
Portyk

(łac. porticus) – zewnętrzna część budynku, otwarta przynajmniej z jednej strony kolumnadą lub rzędem filarów, sięgających jednej lub dwu kondygnacji, osłaniająca najczęściej gł. wejście, często (w architekturze nawiązującej do antyku) zwieńczona trójkątnym frontonem; wysunięta ku przodowi lub wgłębiona (portyk wgłębny).

Postument
Postument

piedestał, podstawa w formie kolumny, konsoli, graniastosłupa, służąca do umieszczania na niej rzeźby, wazonu itp., zwykle przenośna.

Propyleje
Propyleje

w starożytnej Grecji monumentalna brama na planie prostokąta, z kolumnadą i nieparzystą liczbą przejść, prowadząca zwykle do okręgu sakralnego.

Przyczółek – (fronton)
Przyczółek – (fronton)

szczyt w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem, nosi nazwę tympanonu.

Putto
Putto

(wł., chłopczyk), motyw dekoracyjny, przedstawiający małego, nagiego chłopca.

Rampa
Rampa

ułatwiająca pokonanie różnicy poziomów pochylnia stosowana w budynkach dla osób niepełnosprawnych lub odpowiednia konstrukcja budowlana.

Relief
Relief

kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, drewnianej lub metalowej z pozostawieniem w niej tła.

Rotunda
Rotunda

budowla centralna na rzucie koła, zawierająca wewnątrz zazwyczaj jedno pomieszczenie, na ogół kryte kopułą; może być otoczona na zewnątrz kolumnadą.

Rozeta
Rozeta

różyca, w średniowiecznej architekturze kościelnej duży kolisty otwór okienny, na ogół w fasadzie lub innej ścianie szczytowej (np. transeptu).

Tryglif
Tryglif

w belkowaniu doryckim prostokątna płyta między metopami i na narożach fryzu, podzielona pionowymi żłobkami na 3 części.

Urna
Urna

grobowe naczynie ceramiczne.

Słownik pojęć powstał na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

https://encyklopedia.pwn.pl

https://archirama.muratorplus.pl/

me4b76708979b664d_0000000000407

Galeria dzieł sztuki

me4b76708979b664d_0000000000415

Bibliografia

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.

A. Bochnak, Historia sztuki średniowiecznej, PWN, Warszawa 1973.

W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996.

E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963.

W. Koch, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa 2000.

P. Lavedan, Historia sztuki, Wyd. im. Ossolińskich, Wrocław 1954.

Ks. A. Liedtke, Historia sztuki kościelnej w zarysie, Pallotinum, Poznań 1961.