Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Hqt3VNE1fL51
Ilustracja przedstawia zbliżenie na stare klawisze od fortepianu na tle jesiennego ogrodu. Tytuł lekcji: Przygoda z muzyką klasyczną

Elementy dzieła muzycznego – melodyka. Cz. II.

Wprowadzenie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R198iBi3F70n6
Scenariusz zajęć do pobrania

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):

a)reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno‑instrumentalna, artystyczna, rozrywkowa, ludowa oraz do wyboru: sakralna, filmowa, teatralna i inne);

6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.

Nauczysz się

rozpoznawać słuchem melodykę figuracyjną, ornamentalną, deklamacyjną;

rozróżniać pojęcia melodii, rytmu, tempa i metrum;

określać cechy melodyki, jako elementu dzieła muzycznego;

rozumieć znaczenie melodyki w muzyce.

Melodyka figuracyjna

Poprzednia lekcja uzupełniła Twoja wiedzę na temat melodii i melodyki oraz cech melodyki kantylenowej. Na dzisiejszej lekcji nauczysz się rozpoznawać melodykę figuracyjną, ornamentalną i deklamacyjną.

Figuracja, zasada kształtowania melodyki, polegająca na przyjęciu za podstawę linii melodycznej skal i struktur akordowych systemu funkcyjnego. Wyróżnia się figurację melodyczną i harmoniczną. Figuracja melodyczna polega na wykorzystaniu przy kształtowaniu melodyki gamy diatonicznej lub chromatycznej w postaci zasadniczej lub przekształconej.

Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Figuracja polega na wprowadzeniu do utworu rozdrobnionych wartości rytmicznych, które urozmaicają melodię. Linia melodyczna w figuracji oparta jest często na dźwiękach tzw. akordówAkordakordów rozłożonych na składniki, prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. W figuracji mogą wystąpić szybkie przebiegi pasażowe lub skalowe. Mogą być powtarzane charakterystyczne figury lub motyw.  Niektóre rodzaje figuracji są tak charakterystyczne, że stosuje się dla nich oddzielne nazwy, np. Bas Albertiego. Warto podkreślić, że melodyka figuracyjna, związana z rozwijaniem sprawności technicznej w grze na instrumentach, występuje najczęściej w muzyce instrumentalnej, a melodyka kantylenowa (kantylena) — w muzyce wokalnej. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że kantylena przypisana jest również do muzyki instrumentalnej. Przykładu takiej muzyki słuchałeś podczas poprzedniej lekcji w utworze Roberta Schumanna - Marzenie.

Polecenie 1
Rc7cXaDGZ4cgi
Nagranie utworu "Perpetuum Mobile" autorstwa Carla Bohma. Utwór jest bardzo szybki, wykonywany przez solistę skrzypka i orkiestrę smyczkową. Partia skrzypiec jest bardzo szybka, muzyk wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Melodia składa się z wielu bardzo drobnych wartości rytmicznych.

Przed Tobą kolejny przykład figuracji. Podczas słuchania rozwiąż ćwiczenie 1.

RrmKLvi0iV3W5
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Marsz turecki z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331 autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawca: Muzyk Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
Barbara Krafft, „Wolfgang Amadeusz Mozart”, 1819, wikimedia.org, domena publiczna (fotografia); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Marsz turecki”, online-skills, CC BY 3.0
RWKUNGWaMpy1s
Ćwiczenie 1
Opisz na czym polega melodyka figuracyjna.

Melodyka ornamentalna

Rozwijanie sprawności technicznej i zdobnictwa dało w efekcie melodykę ornamentalną, stosowaną tak w muzyce instrumentalnej jak i wokalnej. Jednak melodyka figuracyjna i ornamentalna znalazły najdogodniejsze możliwości rozwoju w muzyce instrumentalnej.

Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Ozdobniki, ornamenty to ozdobne zwroty i figury dźwiękowe, także stosowane na ich oznaczenie znaki graficzne przy nutach. Rozwinęły się zwłaszcza w XVII w. we Francji; stosowali je często w swej twórczości klawesyniści francuscy. Najważniejszymi ozdobnikami, stosowanymi do czasów obecnych, są: przednutka krótka (acciaccatura), skracająca minimalnie wartość rytmiczną poprzedzanego dźwięku; przednutka długa (appoggiatura), zmniejszająca wartość poprzedzanego dźwięku o połowę; toczek, grupa 2 lub więcej przednutek, krótkich dźwięków, biegnących najczęściej w ruchu sekundowym w górę lub w dół ku ozdabianemu dźwiękowi; mordent, polegający na szybkim przejściu z dźwięku gł. na jego sekundę górną lub dolną i powrocie do punktu wyjścia; obiegnik (gruppetto), polegający na przeplataniu dźwięku jego górną i dolną sekundą; tryl, będący wielokrotnym, szybkim i naprzemiennym następstwem dźwięku i jego górnej sekundy; arpeggioArpeggioarpeggio, polegające na szybkim wykonaniu składników akordu, zwykle od najniższego do najwyższego; biegnik, będący szeregiem krótkich i szybko następujących po sobie dźwięków, najczęściej w ruchu sekundowym.

Źródło: https://www.rmfclassic.pl/encyklopedia/ozdobniki.html (dostęp z dnia 31.03.2018)

Ornamentyka była niezwykle popularna w muzyce dawnej i stanowiła nieodłączny element praktyki wykonawczej. Kompozytorzy francuscy ornamentację zapisywali bardzo precyzyjnie, we Włoszech zaś ceniono improwizacyjność. Szczególną mnogość ornamentów wypracowała muzyka klawesynowa. Warto zaznaczyć, że stosowanie ornamentów nie jest zarezerwowane tylko dla tzw. muzyki poważnej. Bogactwo ornamentów improwizowanych stosuje muzyka jazzowa oraz muzyka ludowa.

Polecenie 2

Przeczytaj tekst źródłowy i dokonaj pod tym kątem analizy zapisu muzycznego przedstawionego poniżej. W każdym z przykładów ornamentacji staraj się odnaleźć pierwotną melodię Corelliego, która w partyturze jest spięta klamrą (druga i trzecia pięciolinia na dole strony).

Przykład zawiera część jednej z sonat da camera op. 5, do której zachowało się wiele opracowań ornamentacji. Nawet po pobieżnym oglądzie tych ornamentów widać ich duże zróżnicowanie. Część ornamentów została opracowana w taki sposób, że główne nuty oryginału Corelliego pozostają wciąż dobrze czytelne, niezależnie od tego jak szybko, nuty uzupełniające mogą być w międzyczasie wykonane. Inne ornamenty prawie zamazują melodię Corelliego, chociaż nuty strukturalnie istotne wciąż pozostają czytelne. Ta różnorodność podejść do ornamentacji może zależeć od smaku artystycznego wykonawcy, jego możliwości technicznych lub okoliczności, w których ornamenty były przenoszone na papier.

Źródło: Neal Zaslaw, Ornaments for Corelli’s Violin Sonatas, op.5, Early Music, 1996.

R15mEVqctDtFf1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy składający się z pięciolinii, na których umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Przednutka krótka (wł. acciaccatura) – ozdobnik polegający na wykonaniu przed głównym dźwiękiem krótkiej nieakcentowanej wartości rytmicznej (jednej lub kilku). W przebiegach melodycznych przednutkę krótką najczęściej tworzy interwał górnej lub dolnej sekundy. Charakterystyczną cechą przednutki krótkiej jest to, że nie jest podany dokładny czas jej trwania, który ujmuje ona głównej nucie. 2. Tryl – rodzaj ozdobnika, który polega na szybkim naprzemiennym graniu dźwięku właściwego i jego górnej sekundy (małej lub wielkiej, w zależności od tonacji lub znaków chromatycznych). W nowoczesnej notacji muzycznej tryl jest głównie zaznaczany literami tr nad trylowaną nutą. Czasem są one z falistą linia, dawniej używano jedynie falistej linii. Następujące dwie notacje są równoznaczne: 3. Mordent – rodzaj ozdobnika polegającego na wykonaniu w krótkich wartościach rytmicznych przejścia melodii z nuty głównej na nutę odległą o interwał sekundy wielkiej lub małej i powrocie na nutę główną, wykonywaną jako długa wartość rytmiczna.
Corelli, Sonata op. 5 nr 9, część I z różnymi przykładami ornamentacji. Dwie pięciolinie na dole partytury spięte klamrą to zapis Corelliego, natomiast pozostałe pięciolinie przedstawiają ornamentacje różnych autorów, rachonpiotr.com, CC BY 3.0

Wysłuchaj uważnie utwór, który pomoże zrozumieć istotę melodyki ornamentalnej. Przed Tobą „Sonata F‑dur Op. 5, Nr 10”, której autorem jest Arcangelo Corelli.

R1XI5FKBy1wFF
Sonata F-dur opus piąte numer 10 autorstwa Arcangelo Corelliego. Utwór jest wykonany przez skrzypka i klawesynistę. W partii skrzypiec występują liczne ozdobniki: tryle i obiegniki. Utwór jest dość szybki, pogodny w charakterze.

Przed Tobą kolejny przykład figuracji. Podczas słuchania rozwiąż zadanie 2.

RaCSKEujB3Tq6
. Obraz autorstwa Eugene Delacroix “Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży orli nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wariacje B-dur na temat arii La ci darem la mano z opery Don Giovanni. Kompozytor: Fryderyk Chopin. Wykonawca: Kun-Woo Paik oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez pianistę i orkiestrę. Utwór ma formę wariacji, najpierw przedstawiony jest śpiewny temat z opery Mozarta. Chopin hojnie ozdobił temat do melodii dołączone są tryle i obiegniki.
Eugène Delacroix, „Portret Fryderyka Chopina”, 1838, Muzeum Luwr, wikimedia.org, domena publiczna (fotografia); Fryderyk Chopin, „Wariacje B-dur na temat arii Là ci darem la mano z opery Don Giovanni”, online-skills, CC BY 3.0
Rtw0V4tWcXEoF
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie określenia, które charakteryzują melodykę ornamentalną. Możliwe odpowiedzi: 1. przednutka, 2. obiegnik, 3. tryl, 4. tremolo, 5. glissando, 6. arpeggio, 7. mordent, 8. ornament to inaczej ozdoba, 9. ornamentyka to stosowanie ozdobników w utworze muzycznym, 10. melodia ornamentalna to melodia upiększona ozdobnikami, 11. rozwijanie sprawności technicznej i zdobnictwa dało w efekcie melodykę ornamentalną, 12. ozdobniki i ornamenty to ozdobne zwroty i figury dźwiękowe, 13. bogactwo ornamentów improwizowanych stosuje muzyka jazzowa oraz muzyka ludowa, 14. cantabile, 15. kantylena, 16. bel canto

Melodyka deklamacyjna

Deklamacyjna melodyka, typ melodyki występujący głównie w utworach, w których tekst odgrywa szczególnie dużą rolę (np. recytatyw). Deklamacyjna melodyka rozwijała się w chorale gregoriańskim, Cameracie florenckiej, twórczości operowej J. B. Lully’ego, Ch. W. Glucka, R.Wagnera, w pieśni deklamacyjnej (H. Wolf).

Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Aby łatwiej ci było zrozumieć istotę melodyki deklamacyjnej, pomyśl o niej jako o muzycznej recytacji, która jest bardzo podobna do mowy i jest wykonywana najczęściej na dźwiękach o tej samej wysokości. Występuje w recytatywach, mających na celu przyśpieszanie akcji w utworze dramatycznym. 

Wysłuchaj uważnie Magnificat Mikołaja z Radomia. Jest to przykład melodyki deklamacyjnej. Magnificat Mikołaja z Radomia przeznaczony jest na trzy głosy. Melodia zaczerpnięta z chorałuChorałchorału pojawia się w głosie najwyższym (zwanym discantus). Ma prosty, recytacyjny charakter. Jeżeli chcesz możesz wielokrotnie odsłuchiwać poszczególne fragmenty i dokładnie je analizować.

RpHlT9yZbCV2S
Ilustracja przedstawia dzieło Domenico Ghirlandaio pt. „Wizytacje”. Na obrazie Maryja odwiedza świętą Elżbietę. Święta Elżbieta klęka przed matką Chrystusa. Obie kobiety ubrane są jak średniowieczne szlachcianki. Maryja ma aureolę. Elżbieta jest starszą kobietą. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis Magnifikat Kompozytor: Mikołaj z Radomia wykonawca: Ars Nova oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez trzech wokalistów i mały zespół instrumentalny grający na instrumentach dawnych. Najwyższy głos pełni rolę kantora, przez część utworu śpiewa sam : deklamując pieśni Magnificat, czyli duże fragmenty tekstu śpiewa na tym samym dźwięku.
Domenico Ghirlandaio, „Wizytacje”, 1491, Muzuem Luwr, wikimedia.org, domena publiczna (Fotografia); Mikołaj z Radomia, „Magnificat”, online-skills, CC BY 3.0
RQQwx74uDs34D
Ćwiczenie 3
Wskaż tekst, który charakteryzuje melodykę deklamacyjną. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to muzyczna recytacja, która jest bardzo podobna do mowy i jest wykonywana najczęściej na dźwiękach o tej samej wysokości. Tekst odgrywa w niej pierwszoplanową rolę, przykładem są recytatywy., 2. Charakterystyczną jej cechą jest przetwarzanie motywów rytmicznych i melodycznych w utworze muzycznym, za pomocą rozdrobnienia rytmu., 3. Jest to cecha melodyki o śpiewnym i lirycznym charakterze. Dotyczy zarówno melodii śpiewanej, jak i wykonywanej na instrumencie., 4. Jest to typ melodyki upiększonej ozdobnikami, przykładem jest tu twórczość klawesynistów francuskich.

Warto wiedzieć, że nie każdy rodzaj muzyki można łatwo sklasyfikować. Na koniec posłuchasz przykładu muzyki współczesnej. Będzie to inne doświadczenie słuchowe w porównaniu do prezentowanych wcześniej utworów. Zastanów się, czy muzyka ta mieści się w ramach tego, o czym dowiedziałeś się na lekcjach o melodyce. Uzasadnij swoją wypowiedź.

R16QW05DaosrB
Na zdjęciu Krzysztof Penderecki. Kompozytor ma siwe , przerzedzone włosy, siwą brodę, okulary. Na zdjęciu ubrany jest w błękitną koszulę i szarą marynarkę. Patrzy stroskanym wzrokiem w dół. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Tren Ofiarom Hiroszimy na piędziesiąt dwa instrumenty smyczkowe. Kompozytor: Krzysztof Penderecki. Wykonawca: Herbert Kegel & Rundfunk- Sinfonie Orchester Leipzig oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie rozpoczyna się wysokimi dźwiękami granymi przez grupy instrumentów smyczkowych. Przypomina to jazgot, stwarza wrażenie niebezpieczeństwa. Poprzez olbrzymie zmiany dynamiczne muzyka wydaje się trójwymiarowa . Następnie instrumentaliści wydają dźwięki podobne do kroków, a inni “hałasują” na swoich instrumentach. Trudno odnaleźć melodię w tym utworze raczej to co słychać można nazwać plamami dźwiękowymi.
Krzysztof Penderecki, wikimedia.org, CC BY 3.0 (Fotografia); Krzysztof Penderecki, „Tren — Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe”, online-skills, CC BY 3.0
R1U8aBbsdruL2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania: 1. Jak nazywa się rozpiętość interwałów między najwyższym a najniższym dźwiękiem danej melodii? 2. Jak nazywa się typ melodyki charakteryzujący się śpiewnym przebiegiem melodii? 3. Jak nazywa się najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy? 4. Jak nazywa się śpiew o charakterze deklamacyjnym? 5. Jak nazywa się szereg dźwięków ułożonych według pewnego schematu interwałowego w porządku wznoszącym lub opadającym? 6. Jak nazywa się skala złożona z pięciu stopni, zbudowana w obrębie oktawy?
RPo9JnhT4DoD3
Ćwiczenie 5
Dopasuj typ melodyki do opisu. 1. Melodyka ta polega na wprowadzeniu do utworu rozdrobnionych wartości rytmicznych, które urozmaicają melodię. Linia melodyczna oparta jest często na dźwiękach tzw. akordów rozłożonych, prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. Możliwe odpowiedzi: a. Melodyka kantylenowa, b. Melodyka figuracyjna, c. Melodyka ornamentalna, d. Melodyka deklamacyjna. 2. Jest to typ melodyki występujący głównie w utworach, w których tekst odgrywa szczególnie dużą rolę, np. w recytatywach. Możliwe odpowiedzi: a. Melodyka kantylenowa, b. Melodyka figuracyjna, c. Melodyka ornamentalna, d. Melodyka deklamacyjna. 3. Melodyka ta charakteryzuje się stosowaniem ozdobników w utworze muzycznym w celu upiększenia melodii. Do najczęściej spotykanych ozdobników należą: przednutka, obiegnik, tryl, tremolo, glissando, arpeggio, mordent i inne. Możliwe odpowiedzi: a. Melodyka kantylenowa, b. Melodyka figuracyjna, c. Melodyka ornamentalna, d. Melodyka deklamacyjna. 4. Jest to typ melodyki o śpiewnym i lirycznym charakterze. Możliwe odpowiedzi: a. Melodyka kantylenowa, b. Melodyka figuracyjna, c. Melodyka ornamentalna, d. Melodyka deklamacyjna.
R1EwX6lcaa65m
Ćwiczenie 6
Wymień znane Ci rodzaje melodyki.
R13oYntlM6elc
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij co znaczą słowa: Kantylena, Melodia, Ornament.

Słownik pojęć

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków.

Arcangelo Corelli
Arcangelo Corelli

ur. 17 II 1653, Fusignano, zm. 8 I 1713, Rzym, kompozytor włoski.

Arpeggio
Arpeggio

sposób wykonania akordu polegający na szybkim następstwie jego dźwięków składowych, tak jak w grze na harfie.

Bas Albertiego
Bas Albertiego

rodzaj akompaniamentu w grze na instrumentach klawiszowych, częsty w utworach D. Albertiego, później klasyków, zwłaszcza W.A. Mozarta, polegający na sfigurowaniu akordów przeznaczonych dla lewej ręki.

Böhm Karl August Leopold
Böhm Karl August Leopold

(ur. 28 sierpnia 1894 w Grazu, zm. 14 sierpnia 1981 w Salzburgu) – austriacki dyrygent, znany przede wszystkim z interpretacji dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta i Richarda Straussa.

Camerata florencka
Camerata florencka

grupa poetów, uczonych i muzyków działająca w końcu XVI w. we Florencji; postulowała nowy styl muzyczny, tzw. monodię akompaniowaną.

Chorał
Chorał

uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

chorał rzymski, jednogłosowe śpiewy liturgiczne Kościoła Rzymskokatolickiego, ukształtowane na początku VIII w., a przekazane w rękopisach z IX w.; ich kodyfikację przypisuje się papieżowi Grzegorzowi I (stąd nazwa, VI w.); Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zwaną accentus, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, Ewangelii; 2) śpiew właściwy, zwany concentus, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy, w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).

Chromatyka
Chromatyka

[gr. chrōmatíkos ‘barwny’], podwyższanie lub obniżanie któregokolwiek ze stopni skali diatonicznej, „barwienie” skali diatonicznej, uzyskiwanie w niej półtonowych odstępów, gdy dźwięk sąsiadujący był pierwotnie odległy o cały ton.

Diatonika
Diatonika

[gr. diá ‘przez’, tónos ‘ton’], zasada oparcia przebiegu muzycznego wyłącznie na dźwiękach skal diatonicznych; zasada doboru dźwięków w obrębie jednej skali siedmiodźwiękowej, w której między dźwiękami istnieją ściśle określone odległości.

Discantus
Discantus

[gr. dís ‘dwa razy’, łac. cantus ‘śpiew’], w średniowiecznej teorii muzyki głos wyższy, dokomponowywany do już istniejącego (cantus), także typ tworzonej tą techniką kompozycji (konduktus i klauzula z rytmizowanym tenorem) lub w ogóle śpiew dwugłosowy; w XIV w. discantus był równoznaczny z kontrapunktem.

Dyminucja
Dyminucja

powtórzenie motywu lub tematu w utworze muzycznym w zmniejszonych zwykle o połowę wartościach rytmicznych.

Figuracja
Figuracja

[łac.], kształtowanie linii melodycznej (melodia), wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej (diatonika, chromatyka), a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.

Gama
Gama

następstwo dźwięków uporządkowanych wg stosunków interwałowych właściwych dla określonej skali w systemie dur‑moll.

Glissando
Glissando

[fr. glissade ‘ślizganie się’], płynne przejście od jednego dźwięku do innego.

Gluck Christoph Willibald
Gluck Christoph Willibald

ur. 2 VII 1714, Erasbach (Bawaria), zm. 15 XI 1787, Wiedeń, kompozytor niemiecki.

Improwizacja
Improwizacja

wykonywanie czegoś, np. utworu muzycznego, bez przygotowania; też: rzecz tak powstała i wykonana.

Jazz
Jazz

jeden z nurtów muzyki współczesnej, powstały pod koniec XIX w. w kręgu Murzynów amerykańskich, łączący tradycje muzyczne euro‑amerykańskie z afrykańskimi.

Kantylena
Kantylena

[łac.], typ śpiewnej melodyki o rodowodzie wokalnym i charakterze lirycznym.

Klawesyn
Klawesyn

[fr. < łac.], cembalo, klawicymbał, instrument muz. z grupy chordofonów szarpanych klawiszowych (chordofony), kształtem zbliżony do fortepianu; zamiast młotków wyposażony w skoczki z piórkami, które po naciśnięciu klawisza podnoszą się do góry szarpiąc struny. Mechanizm k. nie daje możliwości dynamicznego cieniowania dźwięku; ze względu na to zaopatrywano k. w liczne rejestry pozwalające na zmianę barwy brzmienia i głośności. K. do gry solowej miały 2, a nawet 3 manuały, czasem także klawiaturę nożną (pedał). Najwcześniejsze wiadomości o k. pochodzą z XIV w. Do XVIII w. był to najważniejszy strunowy instrument klawiszowy, popularny zwłaszcza w okresie baroku jako instrument solowy i realizujący basso continuo, wyparty następnie przez fortepian; obecnie stosowany gł. w wykonawstwie muzyki dawnej.

Klawesyniści francuscy
Klawesyniści francuscy

kompozytorzy działający we Francji 1650–1750, którzy przyczynili się do rozwoju muzyki klawesynowej w okresie późnego baroku i wczesnego klasycyzmu.

Lully Jean‑Baptiste
Lully Jean‑Baptiste

(Giovanni Battista), ur. 28 XI 1632, Florencja, zm. 22 III 1687, Paryż, kompozytor francuski, pochodzenia włoskiego.

Melodia
Melodia

ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość.

Melodyka
Melodyka

sposób tworzenia i rozwijania melodii, charakterystyczny dla jakiegoś utworu, stylu, kompozytora lub epoki.

Mikołaj z Radomia
Mikołaj z Radomia

Mikołaj Radomski, Nicolaus de Radom, żył w 1. poł. XV w., kompozytor.

Mordent
Mordent

[wł.], ozdobnik; szybkie przejście z dźwięku na jego górną lub dolną sekundę i powrót do dźwięku wyjściowego.

Motyw
Motyw

najmniejszy składnik formy utworu; charakterystyczny fragment melodii, powtarzający się i rozwijany w utworze muzycznym.

Muzyka ludowa
Muzyka ludowa

muzyka ludu, rozumiana rozmaicie w zależności od przyjętej definicji ludu (na ogół nawiązywano do łac. populus ‘wspólnota wszystkich obywateli’ i vulgus ‘niższa warstwa społeczeństwa’). Wiele cech specyficznych muzyki ludowej wynika z jej funkcji (związek z obrzędami, czynnościami). Muzyka ludowa jako dział folkloru jest przedmiotem badań etnologii muzycznej (etnomuzykologii), która od końca XIX w. jest jednym z działów muzykologii.

Muzyka wokalna
Muzyka wokalna

przeznaczona do wykonania przez głosy ludzkie: solo lub w zespole (ansambl, chór).

Muzyka instrumentalna
Muzyka instrumentalna

przeznaczona do wykonywania na instrumentach; zespołowa (kameralna, orkiestrowa), solowa (fortepianowa, skrzypcowa itd.).

Obiegnik
Obiegnik

rodzaj ozdobnika melodycznego; ozdobnik polegający na wykonaniu w krótkich wartościach rytmicznych linii melodycznej złożonej z: dźwięku ozdabianego; dźwięku o sekundę wyżej; ponownie dźwięku ozdabianego; dźwięku o sekundę niżej; powrotu na dźwięk ozdabiany.

Opera
Opera

[wł. < łac.], dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.

Ornament
Ornament

dźwięk lub grupa dźwięków służących do urozmaicenia i ożywienia melodii.

Pasaż
Pasaż

szybkie następstwo dźwięków.

Przednutka
Przednutka

ozdobnik w postaci dźwięku wykonywanego bardzo szybko w połączeniu z dźwiękiem głównym.

Recytatyw
Recytatyw

wł. recitativo, śpiew o charakterze deklamacyjnym, służący do prezentacji akcji scenicznej w operze; śpiew w operach, oratoriach i kantatach, zbliżony do deklamacji; fragment utworu instrumentalnego o takich cechach.

Sekunda
Sekunda

drugi stopień skali diatonicznej (diatonika, skala), także interwał między pierwszym a drugim stopniem, drugim a trzecim itd., złożony w zasadzie z 1–2 półtonów (tzn. z półtonu lub całego tonu).

Skala
Skala

zbiór, co najmniej 2 dźwięków, tworzących w ramach każdej oktawy stały układ stosunków interwałowych (interwał), np. pentatonika, 6‑stopniowa skala całotonowa, heptatonika (którą tworzą głównie skale diatoniczne, m.in. durowa i molowa), 12‑stopniowa skala chromatyczna, 24‑stopniowa skala ćwierćtonowa i inne skale mikrofonowe.

Sonata
Sonata

instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części.

System dur – moll
System dur – moll

system organizacji materiału dźwiękowego w muzyce eur., panujący od ok. poł. XVII do pocz. XX w., zw. też systemem funkcyjnym, systemem tonalnym lub tonalnością dur‑moll.

System funkcyjny
System funkcyjny

system dur‑moll

Schumann Robert
Schumann Robert

ur. 8 VI 1810, Zwickau (Saksonia), zm. 29 VII 1856, Endenich k. Bonn, niemiecki kompozytor i pianista, jeden z głównych przedstawicieli romantyzmu w muzyce.

Tremolo
Tremolo

[wł., ‘drżąco’], rodzaj artykulacji, polegający na szybkim powtarzaniu 1 lub na przemian 2 dźwięków (akordów); szybkie powtarzanie jednego lub na przemian dwóch dźwięków albo akordów w grze na instrumencie lub w śpiewie, dające efekt wibrowania dźwięku.

Tryl
Tryl

ozdobnik muzyczny polegający na szybkim powtarzaniu dwu sąsiadujących ze sobą dźwięków.

Wagner Richard
Wagner Richard

ur. 22 V 1813, Lipsk, zm. 13 II 1883, Wenecja, kompozytor niemiecki, także dyrygent i poeta, jeden z najwybitniejszych twórców dramatu muzycznego.

Wariacja
Wariacja

utwór muzyczny, w którym występują zmiany tematu, melodii, harmonii; zmiany tematu, melodii, harmonii, rytmu itp. w przebiegu utworu muzycznego.

Wartości rytmiczne
Wartości rytmiczne

relatywny czas trwania dźwięków regulowany przez metrum.

Wolf Hugo
Wolf Hugo

ur. 13 III 1860, Windischgraz (pd. Styria, ob. Slovenj Gradec, Słowenia), zm. 22 II 1903, Wiedeń, kompozytor austriacki.

Współbrzmienie
Współbrzmienie

jednoczesność brzmienia dźwięków łączących się ze sobą według określonych praw muzycznych; też: grupa dźwięków brzmiących jednocześnie.

Definicje słownikowe opracowano na podstawie:

https://encyklopedia.pwn.pl/

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Bogusław Schäffer, Mały informator muzyki XX wieku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1975.

Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.

Neal Zaslaw, Ornaments for Corelli’s Violin Sonatas, op.5Early Music, 1996.

Przemysław Wiśniewski, Zagadnienia wykonawcze wybranych ozdobników w muzyce od XVI wieku do połowy osiemnastego stulecia na podstawie źródeł teoretycznych z epoki, Łódź 2013.