Wprowadzenie
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a)reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno‑instrumentalna, artystyczna, rozrywkowa, ludowa oraz do wyboru: sakralna, filmowa, teatralna i inne);
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
rozpoznawać słuchem melodykę figuracyjną, ornamentalną, deklamacyjną;
rozróżniać pojęcia melodii, rytmu, tempa i metrum;
określać cechy melodyki, jako elementu dzieła muzycznego;
rozumieć znaczenie melodyki w muzyce.
Melodyka figuracyjna
Poprzednia lekcja uzupełniła Twoja wiedzę na temat melodii i melodyki oraz cech melodyki kantylenowej. Na dzisiejszej lekcji nauczysz się rozpoznawać melodykę figuracyjną, ornamentalną i deklamacyjną.
Figuracja, zasada kształtowania melodyki, polegająca na przyjęciu za podstawę linii melodycznej skal i struktur akordowych systemu funkcyjnego. Wyróżnia się figurację melodyczną i harmoniczną. Figuracja melodyczna polega na wykorzystaniu przy kształtowaniu melodyki gamy diatonicznej lub chromatycznej w postaci zasadniczej lub przekształconej.
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Figuracja polega na wprowadzeniu do utworu rozdrobnionych wartości rytmicznych, które urozmaicają melodię. Linia melodyczna w figuracji oparta jest często na dźwiękach tzw. akordówakordów rozłożonych na składniki, prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. W figuracji mogą wystąpić szybkie przebiegi pasażowe lub skalowe. Mogą być powtarzane charakterystyczne figury lub motyw. Niektóre rodzaje figuracji są tak charakterystyczne, że stosuje się dla nich oddzielne nazwy, np. Bas Albertiego. Warto podkreślić, że melodyka figuracyjna, związana z rozwijaniem sprawności technicznej w grze na instrumentach, występuje najczęściej w muzyce instrumentalnej, a melodyka kantylenowa (kantylena) — w muzyce wokalnej. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że kantylena przypisana jest również do muzyki instrumentalnej. Przykładu takiej muzyki słuchałeś podczas poprzedniej lekcji w utworze Roberta Schumanna - Marzenie.
Przed Tobą kolejny przykład figuracji. Podczas słuchania rozwiąż ćwiczenie 1.
Melodyka ornamentalna
Rozwijanie sprawności technicznej i zdobnictwa dało w efekcie melodykę ornamentalną, stosowaną tak w muzyce instrumentalnej jak i wokalnej. Jednak melodyka figuracyjna i ornamentalna znalazły najdogodniejsze możliwości rozwoju w muzyce instrumentalnej.
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Ozdobniki, ornamenty to ozdobne zwroty i figury dźwiękowe, także stosowane na ich oznaczenie znaki graficzne przy nutach. Rozwinęły się zwłaszcza w XVII w. we Francji; stosowali je często w swej twórczości klawesyniści francuscy. Najważniejszymi ozdobnikami, stosowanymi do czasów obecnych, są: przednutka krótka (acciaccatura), skracająca minimalnie wartość rytmiczną poprzedzanego dźwięku; przednutka długa (appoggiatura), zmniejszająca wartość poprzedzanego dźwięku o połowę; toczek, grupa 2 lub więcej przednutek, krótkich dźwięków, biegnących najczęściej w ruchu sekundowym w górę lub w dół ku ozdabianemu dźwiękowi; mordent, polegający na szybkim przejściu z dźwięku gł. na jego sekundę górną lub dolną i powrocie do punktu wyjścia; obiegnik (gruppetto), polegający na przeplataniu dźwięku jego górną i dolną sekundą; tryl, będący wielokrotnym, szybkim i naprzemiennym następstwem dźwięku i jego górnej sekundy; arpeggioarpeggio, polegające na szybkim wykonaniu składników akordu, zwykle od najniższego do najwyższego; biegnik, będący szeregiem krótkich i szybko następujących po sobie dźwięków, najczęściej w ruchu sekundowym.
Źródło: https://www.rmfclassic.pl/encyklopedia/ozdobniki.html (dostęp z dnia 31.03.2018)
Ornamentyka była niezwykle popularna w muzyce dawnej i stanowiła nieodłączny element praktyki wykonawczej. Kompozytorzy francuscy ornamentację zapisywali bardzo precyzyjnie, we Włoszech zaś ceniono improwizacyjność. Szczególną mnogość ornamentów wypracowała muzyka klawesynowa. Warto zaznaczyć, że stosowanie ornamentów nie jest zarezerwowane tylko dla tzw. muzyki poważnej. Bogactwo ornamentów improwizowanych stosuje muzyka jazzowa oraz muzyka ludowa.
Przeczytaj tekst źródłowy i dokonaj pod tym kątem analizy zapisu muzycznego przedstawionego poniżej. W każdym z przykładów ornamentacji staraj się odnaleźć pierwotną melodię Corelliego, która w partyturze jest spięta klamrą (druga i trzecia pięciolinia na dole strony).
Przykład zawiera część jednej z sonat da camera op. 5, do której zachowało się wiele opracowań ornamentacji. Nawet po pobieżnym oglądzie tych ornamentów widać ich duże zróżnicowanie. Część ornamentów została opracowana w taki sposób, że główne nuty oryginału Corelliego pozostają wciąż dobrze czytelne, niezależnie od tego jak szybko, nuty uzupełniające mogą być w międzyczasie wykonane. Inne ornamenty prawie zamazują melodię Corelliego, chociaż nuty strukturalnie istotne wciąż pozostają czytelne. Ta różnorodność podejść do ornamentacji może zależeć od smaku artystycznego wykonawcy, jego możliwości technicznych lub okoliczności, w których ornamenty były przenoszone na papier.
Źródło: Neal Zaslaw, Ornaments for Corelli’s Violin Sonatas, op.5, Early Music, 1996.
Wysłuchaj uważnie utwór, który pomoże zrozumieć istotę melodyki ornamentalnej. Przed Tobą „Sonata F‑dur Op. 5, Nr 10”, której autorem jest Arcangelo Corelli.
Przed Tobą kolejny przykład figuracji. Podczas słuchania rozwiąż zadanie 2.
Melodyka deklamacyjna
Deklamacyjna melodyka, typ melodyki występujący głównie w utworach, w których tekst odgrywa szczególnie dużą rolę (np. recytatyw). Deklamacyjna melodyka rozwijała się w chorale gregoriańskim, Cameracie florenckiej, twórczości operowej J. B. Lully’ego, Ch. W. Glucka, R.Wagnera, w pieśni deklamacyjnej (H. Wolf).
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Aby łatwiej ci było zrozumieć istotę melodyki deklamacyjnej, pomyśl o niej jako o muzycznej recytacji, która jest bardzo podobna do mowy i jest wykonywana najczęściej na dźwiękach o tej samej wysokości. Występuje w recytatywach, mających na celu przyśpieszanie akcji w utworze dramatycznym.
Wysłuchaj uważnie Magnificat Mikołaja z Radomia. Jest to przykład melodyki deklamacyjnej. Magnificat Mikołaja z Radomia przeznaczony jest na trzy głosy. Melodia zaczerpnięta z chorałuchorału pojawia się w głosie najwyższym (zwanym discantus). Ma prosty, recytacyjny charakter. Jeżeli chcesz możesz wielokrotnie odsłuchiwać poszczególne fragmenty i dokładnie je analizować.
Warto wiedzieć, że nie każdy rodzaj muzyki można łatwo sklasyfikować. Na koniec posłuchasz przykładu muzyki współczesnej. Będzie to inne doświadczenie słuchowe w porównaniu do prezentowanych wcześniej utworów. Zastanów się, czy muzyka ta mieści się w ramach tego, o czym dowiedziałeś się na lekcjach o melodyce. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Rozwiąż krzyżówkę.
- Rozpiętość interwałów między najwyższym a najniższym dźwiękiem danej melodii.
- Typ melodyki charakteryzujący się śpiewnym przebiegiem melodii.
- W systemie dur-moll rodzaj (tryb) skali, tonacji. Inaczej minor.
- Najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy.
- W systemie dur-moll rodzaj (tryb) skali. Inaczej major.
- Śpiew o charakterze deklamacyjnym.
- Szereg dźwięków ułożonych według pewnego schematu interwałowego w porządku wznoszącym lub opadającym.
- Skala złożona z pięciu stopni, zbudowana w obrębie oktawy.
1 | |||||||||||||
2 | |||||||||||||
3 | |||||||||||||
4 | |||||||||||||
5 | |||||||||||||
6 | |||||||||||||
7 | |||||||||||||
8 |
Połącz elementy.
Melodyka ta charakteryzuje się stosowaniem ozdobników w utworze muzycznym w celu upiększenia melodii. Do najczęściej spotykanych ozdobników należą: przednutka, obiegnik, tryl, tremolo, glissando, arpeggio, mordent i inne., Jest to typ melodyki o śpiewnym i lirycznym charakterze., Jest to typ melodyki występujący głównie w utworach, w których tekst odgrywa szczególnie dużą rolę, np. w recytatywach., Melodyka ta polega na wprowadzeniu do utworu rozdrobnionych wartości rytmicznych, które urozmaicają melodię. Linia melodyczna oparta jest często na dźwiękach tzw. akordów rozłożonych, prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.
Melodyka kantylenowa | |
Melodyka figuracyjna | |
Melodyka ornamentalna | |
Melodyka deklamacyjna |
Określ słuchem rodzaj melodyki w słuchanych utworach i wskaż właściwą odpowiedź. Nie sugeruj się wyłącznie tym, czy jest to muzyka wokalna, czy instrumentalna!
Melodyka kantylenowa | |
Melodyka ornamentalna | |
Melodyka figuracyjna | |
Melodyka deklamacyjna |
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Przy pomocy słownika pojęć połącz pojęcia z hasłami.
podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym., skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie, charakterystyczna zwłaszcza dla muzyki azjatyckiej., współbrzmienie, co najmniej trzech różnych dźwięków., sposób tworzenia i rozwijania melodii, charakterystyczny dla jakiegoś utworu, stylu, kompozytora lub epoki., grupa dźwięków brzmiących jednocześnie., element melodii dotyczący doboru wysokości dźwięków., dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku., najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy., typ śpiewnej melodyki o rodowodzie wokalnym i charakterze lirycznym., ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość., styl muzyki wokalnej, a także technika wokalna w operze włoskiej XVII–XIX w., dźwięk lub grupa dźwięków służących do urozmaicenia i ożywienia melodii.
Akord | |
Bel canto | |
Dynamika | |
Kantylena | |
Melika | |
Melodia | |
Melodyka | |
Metrum | |
Ornament | |
Pentatonika | |
Półton | |
Współbrzmienie |
Słownik pojęć
współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków.
ur. 17 II 1653, Fusignano, zm. 8 I 1713, Rzym, kompozytor włoski.
sposób wykonania akordu polegający na szybkim następstwie jego dźwięków składowych, tak jak w grze na harfie.
rodzaj akompaniamentu w grze na instrumentach klawiszowych, częsty w utworach D. Albertiego, później klasyków, zwłaszcza W.A. Mozarta, polegający na sfigurowaniu akordów przeznaczonych dla lewej ręki.
(ur. 28 sierpnia 1894 w Grazu, zm. 14 sierpnia 1981 w Salzburgu) – austriacki dyrygent, znany przede wszystkim z interpretacji dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta i Richarda Straussa.
grupa poetów, uczonych i muzyków działająca w końcu XVI w. we Florencji; postulowała nowy styl muzyczny, tzw. monodię akompaniowaną.
uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.
chorał rzymski, jednogłosowe śpiewy liturgiczne Kościoła Rzymskokatolickiego, ukształtowane na początku VIII w., a przekazane w rękopisach z IX w.; ich kodyfikację przypisuje się papieżowi Grzegorzowi I (stąd nazwa, VI w.); Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zwaną accentus, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, Ewangelii; 2) śpiew właściwy, zwany concentus, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy, w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).
[gr. chrōmatíkos ‘barwny’], podwyższanie lub obniżanie któregokolwiek ze stopni skali diatonicznej, „barwienie” skali diatonicznej, uzyskiwanie w niej półtonowych odstępów, gdy dźwięk sąsiadujący był pierwotnie odległy o cały ton.
[gr. diá ‘przez’, tónos ‘ton’], zasada oparcia przebiegu muzycznego wyłącznie na dźwiękach skal diatonicznych; zasada doboru dźwięków w obrębie jednej skali siedmiodźwiękowej, w której między dźwiękami istnieją ściśle określone odległości.
[gr. dís ‘dwa razy’, łac. cantus ‘śpiew’], w średniowiecznej teorii muzyki głos wyższy, dokomponowywany do już istniejącego (cantus), także typ tworzonej tą techniką kompozycji (konduktus i klauzula z rytmizowanym tenorem) lub w ogóle śpiew dwugłosowy; w XIV w. discantus był równoznaczny z kontrapunktem.
powtórzenie motywu lub tematu w utworze muzycznym w zmniejszonych zwykle o połowę wartościach rytmicznych.
[łac.], kształtowanie linii melodycznej (melodia), wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej (diatonika, chromatyka), a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.
następstwo dźwięków uporządkowanych wg stosunków interwałowych właściwych dla określonej skali w systemie dur‑moll.
[fr. glissade ‘ślizganie się’], płynne przejście od jednego dźwięku do innego.
ur. 2 VII 1714, Erasbach (Bawaria), zm. 15 XI 1787, Wiedeń, kompozytor niemiecki.
wykonywanie czegoś, np. utworu muzycznego, bez przygotowania; też: rzecz tak powstała i wykonana.
jeden z nurtów muzyki współczesnej, powstały pod koniec XIX w. w kręgu Murzynów amerykańskich, łączący tradycje muzyczne euro‑amerykańskie z afrykańskimi.
[łac.], typ śpiewnej melodyki o rodowodzie wokalnym i charakterze lirycznym.
[fr. < łac.], cembalo, klawicymbał, instrument muz. z grupy chordofonów szarpanych klawiszowych (chordofony), kształtem zbliżony do fortepianu; zamiast młotków wyposażony w skoczki z piórkami, które po naciśnięciu klawisza podnoszą się do góry szarpiąc struny. Mechanizm k. nie daje możliwości dynamicznego cieniowania dźwięku; ze względu na to zaopatrywano k. w liczne rejestry pozwalające na zmianę barwy brzmienia i głośności. K. do gry solowej miały 2, a nawet 3 manuały, czasem także klawiaturę nożną (pedał). Najwcześniejsze wiadomości o k. pochodzą z XIV w. Do XVIII w. był to najważniejszy strunowy instrument klawiszowy, popularny zwłaszcza w okresie baroku jako instrument solowy i realizujący basso continuo, wyparty następnie przez fortepian; obecnie stosowany gł. w wykonawstwie muzyki dawnej.
kompozytorzy działający we Francji 1650–1750, którzy przyczynili się do rozwoju muzyki klawesynowej w okresie późnego baroku i wczesnego klasycyzmu.
(Giovanni Battista), ur. 28 XI 1632, Florencja, zm. 22 III 1687, Paryż, kompozytor francuski, pochodzenia włoskiego.
ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość.
sposób tworzenia i rozwijania melodii, charakterystyczny dla jakiegoś utworu, stylu, kompozytora lub epoki.
Mikołaj Radomski, Nicolaus de Radom, żył w 1. poł. XV w., kompozytor.
[wł.], ozdobnik; szybkie przejście z dźwięku na jego górną lub dolną sekundę i powrót do dźwięku wyjściowego.
najmniejszy składnik formy utworu; charakterystyczny fragment melodii, powtarzający się i rozwijany w utworze muzycznym.
muzyka ludu, rozumiana rozmaicie w zależności od przyjętej definicji ludu (na ogół nawiązywano do łac. populus ‘wspólnota wszystkich obywateli’ i vulgus ‘niższa warstwa społeczeństwa’). Wiele cech specyficznych muzyki ludowej wynika z jej funkcji (związek z obrzędami, czynnościami). Muzyka ludowa jako dział folkloru jest przedmiotem badań etnologii muzycznej (etnomuzykologii), która od końca XIX w. jest jednym z działów muzykologii.
przeznaczona do wykonania przez głosy ludzkie: solo lub w zespole (ansambl, chór).
przeznaczona do wykonywania na instrumentach; zespołowa (kameralna, orkiestrowa), solowa (fortepianowa, skrzypcowa itd.).
rodzaj ozdobnika melodycznego; ozdobnik polegający na wykonaniu w krótkich wartościach rytmicznych linii melodycznej złożonej z: dźwięku ozdabianego; dźwięku o sekundę wyżej; ponownie dźwięku ozdabianego; dźwięku o sekundę niżej; powrotu na dźwięk ozdabiany.
[wł. < łac.], dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
dźwięk lub grupa dźwięków służących do urozmaicenia i ożywienia melodii.
szybkie następstwo dźwięków.
ozdobnik w postaci dźwięku wykonywanego bardzo szybko w połączeniu z dźwiękiem głównym.
wł. recitativo, śpiew o charakterze deklamacyjnym, służący do prezentacji akcji scenicznej w operze; śpiew w operach, oratoriach i kantatach, zbliżony do deklamacji; fragment utworu instrumentalnego o takich cechach.
drugi stopień skali diatonicznej (diatonika, skala), także interwał między pierwszym a drugim stopniem, drugim a trzecim itd., złożony w zasadzie z 1–2 półtonów (tzn. z półtonu lub całego tonu).
zbiór, co najmniej 2 dźwięków, tworzących w ramach każdej oktawy stały układ stosunków interwałowych (interwał), np. pentatonika, 6‑stopniowa skala całotonowa, heptatonika (którą tworzą głównie skale diatoniczne, m.in. durowa i molowa), 12‑stopniowa skala chromatyczna, 24‑stopniowa skala ćwierćtonowa i inne skale mikrofonowe.
instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części.
system organizacji materiału dźwiękowego w muzyce eur., panujący od ok. poł. XVII do pocz. XX w., zw. też systemem funkcyjnym, systemem tonalnym lub tonalnością dur‑moll.
system dur‑moll
ur. 8 VI 1810, Zwickau (Saksonia), zm. 29 VII 1856, Endenich k. Bonn, niemiecki kompozytor i pianista, jeden z głównych przedstawicieli romantyzmu w muzyce.
[wł., ‘drżąco’], rodzaj artykulacji, polegający na szybkim powtarzaniu 1 lub na przemian 2 dźwięków (akordów); szybkie powtarzanie jednego lub na przemian dwóch dźwięków albo akordów w grze na instrumencie lub w śpiewie, dające efekt wibrowania dźwięku.
ozdobnik muzyczny polegający na szybkim powtarzaniu dwu sąsiadujących ze sobą dźwięków.
ur. 22 V 1813, Lipsk, zm. 13 II 1883, Wenecja, kompozytor niemiecki, także dyrygent i poeta, jeden z najwybitniejszych twórców dramatu muzycznego.
utwór muzyczny, w którym występują zmiany tematu, melodii, harmonii; zmiany tematu, melodii, harmonii, rytmu itp. w przebiegu utworu muzycznego.
relatywny czas trwania dźwięków regulowany przez metrum.
ur. 13 III 1860, Windischgraz (pd. Styria, ob. Slovenj Gradec, Słowenia), zm. 22 II 1903, Wiedeń, kompozytor austriacki.
jednoczesność brzmienia dźwięków łączących się ze sobą według określonych praw muzycznych; też: grupa dźwięków brzmiących jednocześnie.
Definicje słownikowe opracowano na podstawie:
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Bogusław Schäffer, Mały informator muzyki XX wieku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1975.
Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.
Neal Zaslaw, Ornaments for Corelli’s Violin Sonatas, op.5, Early Music, 1996.
Przemysław Wiśniewski, Zagadnienia wykonawcze wybranych ozdobników w muzyce od XVI wieku do połowy osiemnastego stulecia na podstawie źródeł teoretycznych z epoki, Łódź 2013.