Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Estry”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Estry.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.6) [uczeń] wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji; zapisuje równania reakcji pomiędzy prostymi kwasami karboksylowymi i alkoholami jednowodorotlenowymi; tworzy nazwy estrów pochodzących od podanych nazw kwasów i alkoholi; planuje i wykonuje doświadczenie pozwalające otrzymać ester o podanej nazwie.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to są estry, zna ich wzór ogólny

Zna substraty oraz produkty reakcji estryfikacji

Wyjaśnia mechanizm reakcji estryfikacji

Zna właściwości fizyczne i chemiczne estrów

Zna zastosowanie estrów

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji

Zapisuje wzory sumaryczne i nazwy systematyczne estrów

Zapisuje równania reakcji pomiędzy prostymi kwasami karboksylowymi i alkoholami jednowodorotlenowymi

Tworzy nazwy estrów pochodzących od podanych nazw kwasów i alkoholi

Potrafi zaprojektować doświadczenia, w których otrzymuje estry

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe;

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • Umiejętność uczenia się;

  • Umiejętność pracy w grupie;

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • Kompetencje informatyczne;

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie pogadanki wyjaśnia pojęcie estru. Omawia budowę estrów, podaje zasady tworzenia nazw systematycznych tych związków. Zapisuje na tablicy wzór ogólny, zaznacza, która część estru pochodzi od kwasu, a która - od alkoholu. Uczniowie ćwiczą tworzenie nazw estrów.

Wybrani uczniowie rysują na tablicy szkolnej wzory sumaryczne i strukturalne wybranych estrów.

Klasa dzieli się na trzy zespoły i przystępuje do wykonania doświadczeń. Celem jest otrzymywanie wybranych estrów. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski. Nauczyciel podsumowuje doświadczenia wykonane przez uczniów. Wybrani uczniowie próbują zapisać na tablicy szkolnej równania reakcji chemicznych, będących przedmiotem doświadczeń. Nauczyciel przedstawia uczniom wybrane estry i opisuje ich zapach.

W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel wyświetla film pt. „Reakcja estryfikacji”. Uczniowie zapisują notatki do zeszytu.

Uczniowie ćwiczą zapisywanie równań reakcji estryfikacji korzystając z ćwiecznia interaktywnego.

Uczniowie korzystając z: prowadzonych doświadczeń, podręcznika, encyklopedii lub Internetu próbują opisać właściwości chemiczne i fizyczne estrów. Uczniowie zapisują notatki do zeszytu.

Uczniowie w trakcie „burzy mózgów” wymieniają najważniejsze zastosowania w życiu codziennym estrów.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Estry są produktem reakcji alkoholu i kwasu. Reakcję tę nazywamy estryfikacją. Substancje te są przeważnie bezbarwnymi cieczami, słabo rozpuszczalnymi w wodzie, mają przyjemny zapach.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest obserwacja reakcji kwasu i alkoholu, czyli reakcji estryfikacji.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Klasa dzieli się na trzy zespoły. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: alkohol etylowy, alkohol metylowy, pentanolu, kwas octowy, kwas fosforowy(V), kwas siarkowy(VI), woda, probówki, zlewki, palnik,

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie nr 1 – Reakcja kwasu octowego z alkoholem etylowym

Po probówki wlej ok. 3cmIndeks górny 3 alkoholu etylowego oraz 3cmIndeks górny 3 kwasu octowego. Dodaj kilka kropel kwasu siarkowego (VI). Umieść probówkę w zlewce z wodą i ogrzewaj. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski, napisz równanie dysocjacji kwasu octowego.

Doświadczenie nr 2 – Reakcja kwasu octowego z alkoholem metylowym;

Do próbówki nalej 3cmIndeks górny 3 metanolu, 2cmIndeks górny 3 kwasu etanowego. Następnie dodaj kilka kropel stężonego kwasu siarkowego(VI). Umieść probówkę w zlewce z wodą i ogrzewaj. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 3 – Reakcja kwasu fosforowego(V) z pentanolem

Do próbówki wlej 1cmIndeks górny 3 pentanolu oraz 1cmIndeks górny 3 stężonego kwasu fosforowego(V). Umieść probówkę w zlewce z wodą i ogrzewaj. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Film „Reakcja estryfikacji”

  • Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie reakcji otrzymywania estrów”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • „Burza mózgów”

  • Doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Podaj wzory półstrukturalne estrów o podanych nazwach:

  1. maślan metylu

  2. octan etylu

  3. mrówczan butylu

  4. propionian pentylu

Zadanie dla chętnych

Podaj nazwy i wzory wszystkich estrów o takim samym składzie pierwiastkowym jak kwas heksanowy.

Lista załączników multimedialnych

Film „Reakcja estryfikacji”

Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie reakcji otrzymywania estrów”

RTMe2ET2Nm52I

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
R1VGcBbeuEXOD

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.33 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3